2011 Kovo 16

Saugumas

Neverta rizikuoti

veidas.lt

"Veido" archyvas

Galvos atlošų vaidmuo labai didelis – galva jokiu būdu negali judėti liemeniui iš paskos

Per automobilių saugumo bandymus “Euro NCAP” vertina ne tik mašinas, bet ir atskiras jų sudedamąsias dalis. Šįkart pateikiame, kiek efektyvūs yra sėdynių galvos atlošai. Pasirodo, ne visi jie geri!

Deja, mes neturime akių nei galvos šonuose, nei pakaušyje. O gaila, nes važiuojant automobiliu didesnis akiratis tikriausiai padėtų išvengti daugybės pavojingų situacijų. Pavyzdžiui, mums nereikėtų staigiai stabdyti, dėl ko į mūsų automobilį galėtų atsitrenkti iš paskos važiuojanti kita transporto priemonė, kurios stabdžiai ne tokie efektyvūs arba kurią vairuoja lėtesnę reakciją turintis žmogus. Tad ir keleiviai būtų saugesni, nes per tokį susidūrimą būtent jiems gresia didesnis pavojus. Mašinos, į kurią atsitrenkiama, keleiviai dažnai patiria rimtų stuburo ir kaklo slankstelių traumų dėl staigios perkrovos, sukeltos smūgio.

Sėdynės ir galvos atlošai yra vis saugesni

Atsitrenkus į automobilio galą, šia mašina važiuojančių žmonių liemuo ir galva itin staigiai palinksta į priekį. Būtent tą akimirką stuburo kaklo slankstelių apkrova yra pati didžiausia. Sekundės dalimi vėliau keleivių galvos vėl atsilenkia atgal, o tai jau yra dar viena itin staigi stuburo apkrova. Ypatingais atvejais (jie, beje, nutinka ne taip ir retai) tai gali tapti mirties priežastimi, visais kitais – skausmingomis ir sunkiai išgydomomis traumomis. Deja, gamta nenumatė, kad žmogus bus nelaimingų eismo įvykių dalyvis, taigi jo griaučiai ir raumenys tam visiškai nepasirengę.

Koks vaidmuo tokiais atvejais tenka galvos atlošams? Visų pirma jie turi maksimaliai sumažinti galvos ir liemens judėjimo greitį. Galva jokiu būdu negali judėti liemeniui iš paskos – šios abi kūno dalys turi judėti vienu metu. Tik taip kaklas nebus silpniausia žmogaus griaučių dalis. Kuo didesnis yra skirtumas tarp minėtų kūno dalių judėjimo greičio ir krypties, tuo mažesnį saugumo lygį užtikrina sėdynė kartu su galvos atrama.

Pasyvieji, aktyvieji ir proaktyvieji galvos atlošai

Jei manote, kad naujų automobilių sėdynių galvos atlošai yra tik paprasčiausios ant strypų užmautos apsiūtos pagalvėlės – jūs klystate. Jų konstrukcija vis dažniau būna labai sudėtinga. Dabar siūlomos trys skirtingos jų versijos: pasyvieji, aktyvieji ir vadinamieji automobilių sėdynių galvos atlošai.

Pasyvieji atlošai patys paprasčiausi ir yra tvirtai pritvirtinti prie sėdynės nugarėlės. Ant sėdynių su aktyviaisiais atlošais, keleivio kūnas smūgio metu spaudžia atlošą, kuriame yra svertas, stumiantis atramą į priekį, t.y. keleivio galvos link. O štai proaktyviųjų atlošų veikimo principas šiek tiek kitoks: specialūs jutikliai fiksuoja galimą susidūrimą ir šiam dar neįvykus parengia atlošus neišvengiamo smūgio pasekmėms sumažinti.

Gyvenime taip nebūna, kad pats paprasčiausias variantas būtinai yra ir pats blogiausias. Jeipaprastas galvos atlošas bus taisyklingos formos ir gerai priderintas prie keleivio ūgio, jis taip pat gana patikimai saugos kaklo slankstelius. Tai puikiai matyti iš “Euro NCAP” testo rezultatų lentelės.

Beje, atliekant galvos atlošų testus į pačių automobilių saugumo testus nebuvo atsižvelgiama. Pasirinktų mašinų modelių sėdynes sumontavus ant specialių rogių, buvo atliekami trys susidūrimą su iš paskos iki 50 km/h greičiu važiuojančiu automobiliu imituojantys bandymai. Remiantis gautais rezultatais, buvo apskaičiuojamas kiekvieno modelio vidutinis įvertinimas – kuo didesnis balas, tuo sėdynė saugesnė. Didžiausias galimas įvertinimas – 4 balai.

Sėdynių saugumą lemia ne automobilio klasė

Vokiečių automobilių klubo ADAC ekspertų, kurie dalyvavo rengiant bandymų metodiką ir apibendrinant gautus rezultatus, teigimu į naujus automobilius montuojamos sėdynės ir galvų atramos yra vis saugesnės. Deja, vis dar pasitaiko ir išimčių: pvz., labai prasto įvertinimo nusipelnė Suzuki Splash, Daihatsu Terios, Peugeot 308 CC ir Mazda CX-7. Iš šio testo matyti, kad galutinį rezultatą lemia ne kaina ar automobilio klasė, o pirmiausia konstruktorių rūpestingumas ir atsakingumas.

Kai kurių automobilių sėdynių galvos atlošų įvertinimo balai tiesiog stulbina. Išties sunku suvokti, kodėl C klasės Mercedes automobilyje esantys pačių pažangiausių technologijų šiuolaikiški proaktyvieji galvos atlošai, demonstruoja gerokai prastesnį rezultatą nei pasyvieji Ford C-Max atlošai!

Galvos atlošų saugumo testai

Sėdynių ir galvos atlošų saugumo bandymų rezultatų sąrašas nuolat papildomas. Šis bandymas jau kurį laiką atliekamas kartu su “Euro NCAP” automobilių saugumo testais. Jis susideda iš trijų etapų: iš automobilio išmontuota ir prie specialių rogių pritvirtinta sėdynė turi išlaikyti skirtingas apkrovas, kurios imituoja susidūrimą esant 50 km/h greičiui. Nepriklausomai nuo to, ar bandoma sėdynė turi pasyvųjį, aktyvųjį ar proaktyvųjį galvos atlošą, vertinimo kriterijai lieka tie patys. Geriausias įmanomas rezultatas – 4 balai. Aukščiausio įvertinimo – 3,7 balo – tarp bandytų serijinių automobilių nusipelnė trys modeliai. Dėmesio! Sėdynės konstrukcija – tai vienas iš daugybės veiksnių, kurie turi nemažai įtakos keleivių saugumui.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentarai (1)

  1. juokas juokas rašo:

    Rašo apie smulkmenas o kad mašinos gaminamos iš plastmasės tai nereklamuoja,pasižiūrėkim kas lieka po avarijos iš automobilio?tik šiūkšlių krūva ir lavonai šalia mašinos,jeigu jau taip tai reikia į plastmasines mašinas įmontuoti”katapultą”jeigu jis laiku suveiks ir išsiskleis parašiutas liksi gyvas.


Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...