2010 Gruodžio 16

Stovėjimo aikštelės

Kur statysite automobilį?

veidas.lt

"Veido" archyvas

Atlikus gyventojų apklausą, paaiškėjo, kad Lietuvos vairuotojams automobilį statyti lengviau atvirose automobilių stovėjimo aikštelėse. Kokios priežastys lemia, kad dažniau pasirenkame atviras, o ne uždaras stovėjimo aikšteles? Čia rasite apklausos rezultatus ir specialistų komentarus.

Nors požeminės automobilių stovėjimo aikštelės ir daugiaaukščiai garažai Lietuvoje buvo statomi jau sovietmečiu, tačiau pastaruosius 15 metų jie ėmė dygti lyg grybai po lietaus. Dabar tokios aikštelės įrengtos prekybos centruose, prie gyvenamųjų namų, po miesto gatvėmis. Nors jų nėra daug ir ne visose Lietuvos vietovėse, jose automobilius yra statę dauguma vairuotojų.

Tačiau Lietuvos vairuotojams automobilį lengviausia statyti atvirose automobilių stovėjimo aikštelėse. Tai parodė Lietuvos gyventojų apklausa, per kurią visoje Lietuvoje buvo apklausta beveik 300 vairuojančių įvairaus amžiaus žmonių. Tyrimą atliko rinkos tyrimų bendrovė “GfK CR Baltic” tinklalapio Autoledi.lt užsakymu.

Per apklausą Lietuvos vairuotojų teirautasi, kokioje automobilių stovėjimo aikštelėje – atvirtoje ar požeminėje – jiems patogiau ir lengviau statyti automobilį. Pusė jų (51 proc.) atsakė, kad jiems automobilį lengviau statyti atvirtoje automobilių aikštelėje.

Pasak “GfK CR Baltic” Lietuvos padalinio vadovo Andriaus Norkevičiaus, kita dalis apklaustųjų – 38 proc. – teigė, kad jiems jokio skirtumo kokioje aikštelėje statyti mašiną, o požeminėse aikštelėse ar daugiaaukščiuose garažuose statyti automobilius lengviau tik 7 proc.

Svarbiausia – geras matomumas

Pusė Lietuvos vairuotojų teigė, kad jiems automobilį lengviau statyti atvirose automobilių stovėjimo aikštelėse. Tai pripažino net 54 proc. vairuojančių moterų, o vairuojančių vyrų – 44 proc.

Atvirose automobilių stovėjimo aikštelėse yra geras matomumas ir aišku, kur statyti automobilį. Šį argumentą nurodė net 68 proc. apklausoje dalyvavusių vairuotojų. Be to, trečdalis jų įvardijo, kad atvirose aikštelėse iš tolo matyti laisvos vietos ir yra paprasčiau jas rasti. Taip pat respondentai nurodė, kad atviroje aikštelėje lengviau rasti, kur yra išvažiavimas. Šį argumentą pasirinko penktadalis apklaustųjų.

Požeminėse aikštelėse būna daugiau vietų

Požeminėse aikštelėse ar daugiaaukščiuose garažuose statyti automobilius lengviau tik 7 proc. apklaustų vairuojančių vyrų ir 6 proc. apklaustų vairuojančių moterų, taigi šias aikšteles pasirinko tik 7 proc. visų apklaustųjų.

Net 42 proc. šių respondentų pažymėjo, kad tokiose aikštelėse daugiau vietos nei gatvėse.

Trečdalis respondentų nurodė, kad požeminėse aikštelėse šaltuoju sezonu yra šilčiau, nuo automobilio nutirpsta sniegas. Taip pat, einant link automobilio, nelyja ant galvos. Šį argumentą taip pat nurodė trečdalis apie šias aikšteles nuomonę išsakiusių respondentų.

Apklaustieji paminėjo ir saugumą. Jų teigimu, tokiose aikštelėse saugiau, nes jose dažnai būna įrengtos stebėjimo kameros.

Baugina nepakankamas matomumas

Pagrindinė priežastis, dėl kurios vairuotojai vengia tokių aikštelių – prastas matomumas ir menkas apšvietimas. Tačiau ir naktį, statant automobilį lauke, kartais būna per tamsu.

Pasak “Sportinio vairavimo centro” direktorius Andrejaus Savčenko, požeminės automobilių stovėjimo aikštelės ir daugiaaukščiai garažai neretai atrodo baugūs, nes vairuotojams nejaukūs siauri pravažiavimai ar uždaros erdvės.

“Vyrai vairuotojai dažnai būna drąsesni už moteris. Tai matyti ir iš šio tyrimo rezultatų – vis dėlto vyrai mažiau vengia uždarų automobilių stovėjimo aikštelių, jiems dažniausiai tikrai nėra skirtumo, kur pastatyti automobilį, – pasakoja A.Savčenko. – Kaip pagrindinę priežastį nurodyčiau drąsą ir pasitikėjimą savimi. Kartais patirties atlikti tam tikrą manevrą trūksta būtent dėl drąsos ir tam tikrų įgūdžių stokos. Ir tai visiškai nepriklauso nuo lyties.”

Moterys labiau linkusios pripažinti, kad gerai nemoka atlikti kokio nors manevro, bet dažniausiai to ir nedaro. O iš tikrųjų reikėtų bandyti, važiuoti, statyti ir po kelių bandymų tikrai pavyks.

Antras svarbus dalykas – pajusti savo automobilio gabaritus. Tai svarbu ne tik norint pastatyti automobilį uždarose aikštelėse, bet ir saugiai vairuoti judriomis gatvėmis.

Pasak “Sportinio vairavimo centro” direktorius A.Savčenko, situacija po truputį keičiasi. Požeminių automobilių stovėjimo aikštelių ir daugiaaukščių garažų įrengiama vis daugiau, ir vis daugiau vairuojančiųjų jais naudojasi. Todėl vairuojančių žmonių įgūdžiai gerėja, keičiasi jų įpročiai.

Ar moterims reikalingos platesnės automobilių stovėjimo vietos?

Kai kuriose pasaulio šalyse yra specialios – platesnės – vietos, skirtos automobilius statyti moterims. Tokios vietos jau yra įrengtos Lenkijoje, o Pietų Korėjoje jos ne tik platesnės, bet ir pažymėtos kita spalva. Kinijoje yra atskiros automobilių stovėjimo aikštelės moterims, įrengtos prie prekybos centrų.

Remiantis tyrimais, platesnės automobilių stovėjimo vietos moterims įrengiamos tam, kad joms būtų patogiau pastatyti automobilį. Antai Vokietijoje atliktame tyrime dalyvavo 1 200 vairuojančiųjų. Buvo nustatyta, kad moterys automobilį stato 20 sekundžių ilgiau nei vyrai.

Bet Lietuvos gyventojai mano, kad tokių platesnių vietų moterims nereikia. Taip teigė net 50 proc. apklausoje dalyvavusių žmonių.

Tačiau penktadalis (20 proc. vyrų ir 24 proc. moterų) apklaustųjų mano, kad tokios vietos praverstų vairuojančioms mamoms. Joms būtų patogiau iškelti iš automobilių vaikus, lopšius ar automobilių kėdutes, išleisti vaikus.

Yra ir manančiųjų, kad tokios vietos moterims praverstų. Jų manymu, moterims būtų patogiau įsidėti ir išsiimti pirkinius, krepšius. Taip mano penktadalis apklaustųjų. Beje, su šiuo argumentu sutinka 25 proc. moterų, bet tik 16 proc. vyrų.

Rytis Vosylius

Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus vyriausiasis specialistas komisaras

Turbūt pritarčiau, kad daugeliui vairuotojų priimtinesnės yra atviros aikštelės. Jos erdvesnės, daugiau vietos manevravimui ir panašiai. Tačiau reikia pastebėti, kad ramiau ir tvarkingiau (ko gero, dėl tų pačių priežasčių) eismas vyksta uždarose aikštelėse. Vairuotojai atsidūrę griežtesnėje erdvėje važiuoja lėčiau ir atsargiau, atsakingiau ir tvarkingiau stato automobilius. Tai galima spręsti ir pagal eismo įvykių pobūdį aikštelėse, t.y. ten eismo įvykių pasitaiko dažniau dėl saugaus greičio nepaisymo – vairuotojai aikštelėje lekia per greitai ir nesugeba laiku sustabdyti, kai iš už stovinčių automobilių išvažiuoja kitas vairuotojas ar išeina pėsčiasis. Uždarose aikštelėse dažniausiai į sienas nubraukiami kėbulo šonai ar dėl blogai apšviestos aikštelės arba nepakankamų vairuotojų įgūdžių apgadinami stovintys kiti automobiliai.

Augustinas Gudaitis

Aalborgo (Danija) psichiatrijos ligoninės gydytojas psichiatras

Dėl žmonių pasirinkimo kur statyti automobilius – uždarose ar atvirose stovėjimo aikštelėse, psichiatrinės patologijos tikrai neįžiūrėčiau. Saugumo jausmas, nors aikštelės ir filmuojamos vaizdo kameromis, ne paskutinėje vietoje.

Visuomenė šiais laikais yra nestabili, nusikalstamumas gerokai išaugęs ir kad žmonės bijo vietų, kur kažkas gali tūnoti pasislėpęs – normalu ir visai natūralu. Reikia pripažinti, kad galimas tam tikras baimes lemia matyti filmai. Jei kalbėsime apie uždarų patalpų baimę – klaustrofobiją – tai pakankamai retas sutrikimas. Reikia pradėti nuo to, kad turintys šį sutrikimą asmenys jau turėtų problemų vien tik įsėsti į automobilį, kuris, iš esmės, lygiai taip pat yra uždara patalpa. Dar galiu įsivaizduoti psichoterapinį atvejį su tamsos baime, kuri užsifiksavusi nuo vaikystės, bet tai taip pat būtų labai reta… Mano spėjimu iš žmonių, labiau mėgstančių statyti automobilius atvirose vietose nei uždarose, tokių atvejų pasitaikytų koks vienas iš 10 tūkst. Manau, kad vis dėlto 99 proc. atvejų uždarų aikštelių bijoma dėl nepasitikėjimo savo vairavimo įgūdžiais.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...