2015 Liepos 11

Skulptoriaus piešiniai, kuriuos įkvėpė liga

veidas.lt

Vytauto Kasiulio dailės muziejuje atidaryta anksčiau neeksponuotų Vytauto Kašubos (1915-1997) piešinių paroda. Kaip ir daugelis skulptorių, V.Kašuba buvo geras piešėjas. Jis išsiskyrė tuo, kad anksti suvokė kūno anatomijos vaizdavimo subtilumus. Dar jaunystėje išstudijavo du dailininkams tinkamus anatomijos atlasus ir galėjo iš atminties piešti arba neklysdamas modeliuoti iš molio bet kokį žmogaus figūros judesį.

Artėdamas prie septyniasdešimties metų slenksčio, dailininkas sužinojo, kad serga nepagydoma kraujo liga – piktybine anemija. Galvodamas apie mažiau varginantį darbą, atsidėjo piešimui. „Šį kartą piešinius bandžiau užbaigti, išryškinti jų formalinę pusę, spręsti ir kompozicines problemas“, – atsiminimuose pasakojo pats V.Kašuba. Po kelių mėnesių susikaupė apie 80 piešinių. Pagal juos V.Kašuba nulipdė 45 naujus reljefus su 146 figūrėlėmis. Tai buvo trys atskiros didelės reljefų sienos: „Būties kelionė“, „Svetimuose krantuose“ ir „Diena iš dienos“. Pirmosios dvi netrukus buvo sujungtos į vieną diptiką „Būties kelionė I, II“ (1984–1987), šiuo metu saugomą Lietuvos dailės muziejuje.

Prieš du dešimtmečius į Lietuvą sugrįžę 1983–1986 m. sukurti reljefų sienų piešiniai sudaro pagrindinę ekspozicijos dalį. Kiti primena apie dailininko gvildentą Lietuvos istorijos temą, portretų kūrimą, vyrų ir moterų figūrų erdvėje meninius tyrinėjimus. Visą gyvenimą dailininkas išliko Lietuvos patriotas, kūrė daug darbų istorijos tema, tarp jų – medalių ir paminklų projektų, iš kurių reikšmingiausias – 1996 m. Vilniuje pastatytas paminklas Lietuvos didžiajam kunigaikščiui Gediminui.

V.Kašubos, kaip skulptoriaus, gabumai išryškėjo labai anksti. Po kelių mėnesių studijų Kauno meno mokykloje direktorius Ignas Šlapelis perkėlė jį į penktąjį kursą, tiesiai į skulptūros studiją. 1937-aisiais, antraisiais studijų metais, Paryžiaus pasaulinėje parodoje už meistriškai išdrožtus medžio kūrinius jaunuolis buvo apdovanotas aukso ir sidabro medaliais, jo sukurta Vytauto Didžiojo skulptūra 1939 m. vykusioje Niujorko pasaulinėje parodoje stovėjo Lietuvos paviljono centre. Atsidūręs su šeima Niujorke, V.Kašuba 1964-aisiais suprojektavo ir pagamino originalias šventųjų tekstų sienas Vatikano paviljonui Niujorko pasaulinėje parodoje, taip pat sukūrė nemažai skulptūrų ansamblių, pritaikytų naujoms modernioms lietuvių išeivijos bažnyčioms JAV.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Koks kriterijus Jums yra svarbiausias, renkantis partiją, už kurią balsuosite Seimo rinkimuose?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...