2010 Spalio 22

Mityba

Skonio ir naudingųjų medžiagų harmonija varškėje

veidas.lt

"Veido" archyvas

Net nemėgstantieji pieno produktų varškės neatsisako, nes iš jos galima pasigaminti įvairių gardžių patiekalų. Varškė dera su daržovėmis, tinka į padažus, prie mėsos patiekalų ir burnoje tirpstančiam desertui ruošti. Be to, turi daug medžiagų, stiprinančių organizmą.

Maistingiausia – natūrali varškė

Visų rūšių varškė gaminama vienodai – kaitinant raugintą pieną. Į desertinę varškę vėliau pridedama įvairių priedų, dažniausiai nenatūralių, o tepamoji varškė pagardinama prieskoniais. Tačiau sveikiausia ir maistingiausia natūrali varškė.

  • Kalcio šaltinis. Bene daugiausiai pagyrų varškė nusipelno dėl didelio kalcio kiekio. Šis mikroelementas labai reikalingas ir vaikams, ir vyresnio amžiaus žmonėms, mat nuo jo priklauso kaulų tvirtumas. Tai labai svarbu augančiam organizmui. O vyresniame amžiuje kalcis apsaugo nuo osteoporozės. Manoma, kad kalcis padeda ilgiau išlikti jaunatviškiems, o susirgus greičiau pasveikti.
  • Daug mineralinių medžiagų ir vitaminų. Be svarbiausio varškėje esančio mineralo kalcio, joje yra ir daug fosforo, nemažai kalio, natrio, geležies. Gausu varškėje ir vitaminų. Ypač daug vitaminų A, E, B2, B6, B12, PP, C.
  • Nepakeičiamosios aminorūgštys. Varškė labai maistingas produktas todėl, kad joje daug ypatingų baltymų, kuriuose yra nepakeičiamųjų aminorūgščių. Jų organizmas pats nesintetina, todėl šių medžiagų būtina gauti su maistu.
  • Vertingi pieno baltymai. Žmogaus organizmui labai svarbu gauti pakankamai pieno baltymų, nes jie padeda atsinaujinti ląstelėms, skatina naujų susidarymą, suaktyvina fermentų darbą, padeda šalinti iš organizmo cholesterolį.
  • Lengviau pasisavinama nei pienas. Varškėje esančius ypač vertingus pieno baltymus organizmas pasisavina lengviau nei iš geriamo pieno, nes kaitinant pieno baltymas kazeinas sutirštėja ir jį skrandžiui lengviau suvirškinti. Tad varškę drąsiai valgyti gali net tie žmonės, kuriems netinka pienas.
  • Reguliuoja medžiagų apykaitą. Reguliariai skanaujant liesos varškės galima išvengti aterosklerozės ir medžiagų apykaitos sutrikimų. Mat varškėje esančios medžiagos normalizuoja riebalų apykaitą organizme – daugiau jų paverčiama energija ir mažiau susikaupia bei nusėda ant kraujagyslių sienelių.
  • Stiprina organizmą. Varškė teigiamai veikia virškinimo, nervų, širdies ir kraujagyslių sistemas, gerina kraujo apytaką. Varškėje yra metionino – aminorūgšties, saugančios kepenis nuo kenksmingų medžiagų.
  • Neapkrauna virškinimo sistemos. Varškę galima valgyti sergant gastritu, skrandžio ir dvylikapirštės žarnos opalige, nes ją virškinant išsiskiria gerokai mažiau skrandžio sekreto, druskos rūgšties ir fermentų, negu virškinant pieną ar rūgpienį.
  • Porcija, aprūpinanti naudingomis medžiagomis. Vienu kartu suvalgyti daugiau kaip 150 g varškės neverta, nes būtent tokioje porcijoje yra reikiamas baltymų ir kitų naudingų medžiagų, kurias mūsų organizmas sugeba pasisavinti, kiekis.
  • Užšaldyta nepraranda maistingųjų savybių. Šaldytuve varškę galima laikyti dvi tris dienas. Norint, kad ilgiau išliktų šviežia, ją galima užšaldyti. Dėl to varškės maistinė vertė nesumažėja, skonis nepasikeičia.

Liesa, riebi ar grūdėta

Gamintojai siūlo įvairaus riebumo ir konsistencijos varškę. Ji būna riebi (18 proc.), vidutinio riebumo (9 proc.) ir liesa (0,5 proc.). Pagal gamybos būdą varškė gali būti vienalytė arba grūdėta.

  • Liesa varškė skaičiuojantiems kilogramus. Turintiems antsvorio naudingiau valgyti liesą varškę. 100 g šio produkto yra tik 86 kilokalorijos, tačiau alkis bus puikiai numalšintas.
  • Riebesnė varškė – desertui. Kepant pyragą reikėtų rinktis riebią varškę. Be to, joje daugiau negu liesesnėje esama karoteno, vitaminų B1 ir B2.
  • Švelnaus skonio grūdėta varškė. Tai minkšti baltos spalvos sūrio grūdeliai, pagaminti iš lieso pieno ir apipilti pasūdyta švelnaus skonio grietinėle. Ši varškė nei kalcio, nei kitų naudingųjų medžiagų kiekiu nenusileidžia paprastai varškei. Ji gardi viena, puikiai tinka į salotas, galima sumaišyti su uogomis ar įvairiais žalumynais.

Desertinė varškė, sūreliai gardu, bet…

Daugelyje jų labai daug sveikatai kenksmingų priedų: konservantų, dažų, saldiklių, dirbtinių kvapų, skonio stipriklių. Tad jie gali sukelti alergines reakcijas, o vaikams – net astmos priepuolį. Manoma, kad daugelis tų priedų, kurių yra prikišta į varškės sūrelius ir desertinę varškę, sukelia vėžines ligas, skatina vaikų hiperaktyvumą. Smaližiaujant varškės sūreliais ar desertine varške su įvairiais priedais nereikėtų tikėtis, kad sustiprės kaulai, organizmas gaus kitų naudingų medžiagų, esančių natūralioje varškėje.

Daugelyje tepamųjų varškės sūrelių taip pat nemažai konservantų ir nenatūralių priedų. Tad norint organizmą praturtinti vitaminais ir mikroelementais reikėtų rinktis natūralią varškę. Ją namie galima paskaninti šviežiais žalumynais ar uogomis.

Su kokiais produktais dera varškė

Pagal maisto derinimo principus varškei į draugiją geriausiai tinka nekrakmolingos daržovės: agurkai, baltagūžiai kopūstai, ridikėliai, saldieji pipirai, šparagai, svogūnai, česnakai, burokėliai, ropės, morkos, moliūgai, cukinijos. Jeigu norite varškę pagardinti vaisiais, rinkitės kriaušes, melionus, saldžius obuolius. Gardų patiekalą galima pasigaminti sumaišius varškę su įvairiomis uogomis. Puikiai tinka sūris ir riešutai. Labai skanus bei sveikas varškės ir prieskonių aptepas. Į jį maišykite kmynų, juodųjų pipirų, šalavijų, svogūnų laiškų, garstyčių. Šokoladas ir cukrus trukdo pasisavinti kalcį. Tad šiuos saldėsius geriau pakeiskite medumi ir vanile.

Naminė varškė – greita, natūralu

Visai nesudėtinga pasigaminti varškės namie. Daug laiko nesugaišite ir būsite tikra, kad skanaujate šviežios, natūralios varškytės. Ji gaminama iš rūgpienio, kurį reikia supilti į puodą ir įstatyti jį į karšto vandens vonelę, kad atsiskirtų išrūgos. Rūgpienį galima ir trumpai pakaitinti, tačiau nevirinkite, nes varškė bus kieta, nemalonaus skonio. Galima pilti pieno, tada varškė bus švelnesnio skonio. Išrūgoms atsiskyrus visą puodo turinį supilkite į marlę. Ją pakabinkite virš indo, kad ištekėtų išrūgos, arba nuspauskite. Likusi marlėje masė – vientisa, skani varškė.

Varškės diena

Puikus būdas atsikratyti kelių nereikalingų kilogramų ir išvalyti iš organizmo toksinus bei šlakus – vienos dienos varškės dieta. Vieną dieną per savaitę valgykite tik varškę. Ištverti nebus sunku, nes varškė yra soti, joje daug baltymų. Be to, iš varškės galima pasigaminti skanių nekaloringų užkandžių. Jos galite užsitepti ant duonos ir užsidėti griežinėlį agurko. Pagardinusi varškę prieskoninėmis žolelėmis, mėgausitės puikiais pusryčiais ar vakariene. Per dieną reikėtų suvalgykite ne daugiau kaip 600 g varškės. Šį kiekį padalykite keturiems penkiems valgymams.

Iškrovos dieną nepamirškite kuo daugiau gerti. Geriausiai tinka negazuotas vanduo ir nesaldinta žalioji arbata. Per dieną reikėtų išgerti apie tris litrus skysčių. Antraip visos medžiagos, nuodijančios organizmą, sunkiau pasišalins.

Atraskite kitokią varškę

Varškė gaminama visame pasaulyje, tačiau pagal skirtingas technologijas. Kuo ypatinga sojų varškė ir itališka rikotos varškė, kitaip dar vadinama itališku varškės sūriu?

Rikota – desertams ir įdarams. Rikotos konsistencija primena tepamąją varškę, yra švelnaus skonio, lengva ir tirpstanti burnoje. Be to, nėra labai kaloringa. Tad norintiems pasimėgauti kitokiu varškės skoniu rikota – puikus pasirinkimas.  Ji gaminama iš karvių, avių arba ožkų pieno. Dėl unikalaus skonio bei konsistencijos rikota tinka įvairiems desertams gaminti, pyragams, tortams pertepti. Taip pat šia itališka varške galima įdaryti daržoves, virtinukus.

Tofu – sojų varškė. Ji gaminama fermentuojant sojų pieną, kuris po to sukietėja. Sojų varškė gali būti minkšta (švelniausio skonio), tvirta ir kieta (džiovinta). Pas mus dažniausiai atvežama tvirta sojų varškė. Joje gausu baltymų, mažai sočiųjų riebalų, tai puikus kalcio bei vitamino E šaltinis. Be to, ši varškė labai lengvai virškinama.

Ką gardaus galima pasigaminti iš tofu? Sojų varškė yra prėsko skonio, todėl viena ji nėra skani, tačiau puikiai sugeria kitų produktų aromatus. Tad gamindama patiekalą iš sojų varškės negailėkite prieskonių, žolelių, daržovių. Jai pagardinti  ypač tinka sojų padažas, imbierai, citrinų sultys, aitriosios paprikos, česnakai,  kalendros. Sojų varškę galima skrudinti, kepti, marinuoti, dėti į sriubas, salotas. Labai skanus ir paprastas patiekalas – apvolioti sojų varškės gabalėlius džiūvėsėliuose ir paskrudinti. Ši varškė linkusi sugerti riebalus, todėl ją geriau kepkite orkaitėje.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...