2016 Balandžio 29

Muzika

Populiariosios muzikos chameleonas

veidas.lt

Scanpix nuotr.

Dovaidas PABIRŽIS

„Nedaugelis atlikėjų dar aiškiau darė įtaką populiariosios muzikos skambesiui ir trajektorijai arba savo talentu palietė tiek daug žmonių. Prince‘as – vienas talentingiausių ir produktyviausių mūsų laikų muzikantų – visa tai padarė. Fankas, ritmenbliuzas, rokenrolas. Jis buvo virtuoziškas instrumentalistas, nuostabus grupės lyderis ir įelektrinantis atlikėjas“, – taip savo užuojautos laiške rašė JAV prezidentas Barackas Obama, vienas iš šimtų milijonų atlikėjo Prince‘o Rogerio Nelsono muzikos gerbėjų.

Muzikantas mirė balandžio 21-ąją. Jam buvo tik 57-eri. Per mažiau nei 40 metų trukusią karjerą atlikėjas išleido net 39 studijoje įrašytus albumus, kaip žuvis nardė po skirtingus populiariosios muzikos stilius, įvaizdžius ir temas. Aprėpti visa tai – net ir didžiausiam Prince‘o fanui būtų gana sudėtinga, ką jau kalbėti apie paprastą muzikos klausytoją.

Kažin ar Lietuvoje atrasime daug žmonių, kurie galėtų tuo pasigirti. Prince‘as visada buvo pirmiausia JAV muzikos fenomenas, kurio muzikos garsus į kitą Atlanto pusę atnešdavo spartūs globalizacijos vėjai ir MTV kanalas, daugelį metų formavęs muzikos madas visame pasaulyje.

Visų pirma kritikai vieningai sutaria, kad Prince‘as yra vienas geriausių gitaristų muzikos istorijoje.

Be to, Prince‘as visada labiau buvo albumų, o ne dainų, tampančių hitais, kūrėjas. Per ilgą karjerą tik penki šio atlikėjo kūriniai tapo populiariausi JAV, vos vienas – Jungtinėje Karalystėje. Jei keliausime į mums artimesnes rinkas – Vokietiją ar Skandinavijos valstybes, čia išskirtinai sužibėjusių dainininko melodijų dar mažiau. O jei paklaustume praeivių gatvėje, Prince‘as visų pirma yra nepaprasto grožio roko baladės „Purple Rain“, 1984-aisiais parašytos to paties pavadinimo filmui, autorius. Būtent todėl balandžio 21-ąją ir vėliau purpurine spalva nusidažė interneto portalai, JAV tiltai ir pastatai, pagarbą Prin­ce’ui atidavusių muzikantų scenos.

Vis dėlto pervertinti šio muzikanto įtakos šiuolaikinės populiariosios muzikos raidai neįmanoma. Visų pirma kritikai vieningai sutaria, kad Prince‘as yra vienas geriausių gitaristų muzikos istorijoje. Užtenka pažiūrėti 2004-ųjų ceremoniją, per kurią į Roko šlovės alėją buvo įtrauktas bitlas George‘as Harrisonas ir Prince‘as. Joje šis kartu su Jeffu Lynne‘u, Tomu Petty ir kitais atliko „The Beatles“ dainą „While My Guitar Gently Weeps“.

Prince‘as buvo tikras multiinstrumentalistas – gebėjo groti keliomis dešimtimis skirtingų instrumentų. Be to, pasižymėjo išskirtiniu itin plataus diapazono balsu. Tai suteikė atlikėjui itin plačias galimybes, kurias jis išnaudojo, skirtingais kūrybos laikotarpiais rašydamas labai įvairią muziką.

Prince‘as buvo ir kur kas daugiau nei nuostabus muzikantas. Jo įrašų viršeliai, plakatai, skandalingi vaizdo klipai, šokio stilius ir prieštaringas sceninis įvaizdis viešojoje erdvėje griovė stereotipus apie lytį, rasę, seksualumą, madą, visuomenės ribas bei normas. Dėl savo blizgančio, išsišokėliško amplua daugeliui jis ilgą laiką visų pirma buvo pretenzinga ir gašli garsenybė, o ne talentingas kūrėjas.

Ne mažiau keista ir tai, kad vėliau atlikėjas tapo labai religingas ir teigė, kad vienintelė šiandieninio pasaulio bėda yra jaunimo nenoras įsileisti į savo širdį Dievo.

„Aš nesu moteris, nesu vyras, aš kažkas, ko tu niekada nesuprasi“, – dainavo Prince‘as kūrinyje „I Would Die 4 U“. Tačiau tai nesutrukdė jam tapti vienu pačių perkamiausių atlikėjų muzikos istorijoje, pardavusių daugiau nei šimtą milijonų įrašų. Ne mažiau keista ir tai, kad vėliau atlikėjas tapo labai religingas ir teigė, kad vienintelė šiandieninio pasaulio bėda yra jaunimo nenoras įsileisti į savo širdį Dievo.

Prince‘as taip pat tapo nenuilstamos kovos su muzikos komercija simboliu. Susipykęs su savo įrašų kompanija, kuri turėjo teises į jo vardą, atlikėjas nusprendė apskritai atsisakyti bet kokio pseudonimo ir pasivadino sunkiai nupiešiamu ženklu, kurį pats aiškino kaip universalų meilės simbolį. Vėliau jis vadinosi Atlikėju, kuris anksčiau buvo žinomas Prince‘o vardu. Galiausiai teismuose jam pavyko susigrąžinti savo originalų sceninį vardą.

Vėliau muzikantas stojo į kovą su internetu ir muzikos piratais. Ir šiandien populiariausioje vaizdo klipų svetainėje youtube.com tikrai nerasite didelės dalies jo kūrinių ir „gyvų“ pasirodymų. Jis nedvejodamas teismams pateikdavo ieškinius, kai ištikimiausi gerbėjai internete pasidalydavo jo pasirodymų nuotrupomis. Prince‘o kūrybos beveik nėra ir internetinėse muzikos platformose.

Mažiau žinoma, kad Prince‘as yra daugelio puikių kitų atlikėjų hitų bendraautoris, pavyzdžiui, dainos „Nothing Compares 2 U“, kurią įrašė Sinead O‘Connor, arba „The Bangles“ kūrinio „Manic Monday“. Dainininkas taip pat sukūrė Timo Burtono filmo „Betmenas“ garso takelį.

Paskutinį savo koncertą Prince‘as surengė balandžio 14-ąją Atlantoje, JAV.

Bene geriausia galimybė pamatyti šią muzikos žvaigždę Lietuvos žiūrovai turėjo prieš dvejus metus – tuomet jis buvo vienas pagrindinių Gdynėje, Lenkijoje, vykstančio festivalio „Open‘er“ atlikėjų. Paskutinį savo koncertą Prince‘as surengė balandžio 14-ąją Atlantoje, JAV. Kitą dieną po šio koncerto jo asmeninis lėktuvas priverstinai leidosi dėl staiga pablogėjusios atlikėjo sveikatos būklės. Iš ligoninės tuomet jis buvo išleistas po kelių valandų.

Po savaitės Prince’as buvo rastas be sąmonės savo namų lifte, medikams jo atgaivinti nepavyko. Tiksli jo mirties priežastis dar nėra paskelbta – policija kol kas tik atmetė versiją, kad tai galėjo būti savižudybė.

 

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...