Savivaldos rinkimai
Kodėl už nusikalstamus
piktnaudžiavimus areštuojami opozicinių partijų merai, o
valdančiųjų - šalinami iš merų postų ir iš partijos? Kodėl
savivaldos institucijos tarnauja ne gyventojams, o vietinėms
monopolijoms ir dėl to nuolat didėja komunalinių paslaugų
kainos?
Atsakymas dažniausiai
pateikiamas toks: savivaldybių tarybos atstovauja ne
savivaldybės gyventojams, o partijoms, kurios į savivaldybių
rinkimus deleguoja savo atstovus. Pasaulyje įprasta, kad
partiniu principu sudaromos politinės institucijos -
parlamentas, Vyriausybė. Savivaldybės turi vykdyti politinių
institucijų sprendimus. Tokiose sąlyginai mažose savivaldybėse
kaip Lietuvoje gyventojai renka savo atstovus, atsižvelgdami į
jų sugebėjimus spręsti komunalinius reikalus. Kai kuriose
valstybėse net draudžiama rinkti į savivaldybes partiniu
principu, nes politikai mėgsta politikuoti, o ne komunalinių
paslaugų teikimu gyventojams rūpintis, todėl nuolat kelia
kivirčus dėl postų, prekiauja jais, vieną merą keičia kitu -
ir taip praeina visa savivaldybės institucijos kadencija:
partinėse kautynėse dėl priėjimo prie savivaldybės pinigų ir
turto.
Lietuvoje padėtį dar
blogina tai, kad leidžiama būti savivaldybių tarybų nariais ir
kartu - bendrovių savininkais. Paprastai partijos deleguoja
savo narius – bendrovių savininkus į tarybų narius ir merus,
kad jie, pasinaudodami valdžios galiomis, pasitvarkytų savo
bendrovių ekonominius reikalus, o kartu ir vieną kitą
papildomai uždirbtą milijoną įneštų į partijos kasą.
Savivaldybių tarybų
nariai, merai yra viešojo administravimo subjektai. Pagal
Viešų ir privačių interesų derinimo valstybės tarnyboje
įstatymą tas pats asmuo negali būti ir viešojo administravimo
subjektas ir verslininkas, jį administruojantis. Tačiau
savivaldybėse tokia situacija ir susiklosto, o kitiems
verslininkams, kurie neturi sukoncentravę šių dviejų jėgų -
verslo ir viešojo administravimo, sunku konkuruoti su
verslininkais-politikais, t.y. savivaldybių tarybų nariais.
Spauda mirga nuo pranešimų apie nesąžiningus viešus pirkimus,
kuriuos visada laimi vietos politikai-verslininkai.
Galimybė lengvai
praturtėti traukia į savivaldybes kaip magnetas. Juk šiaip jau
savivaldybės tarybos nario darbas yra atsakingas ir sunkus,
jeigu iš tiesų dirbama dėl žmonių, be to, ne itin dosniai
apmokamas. Tačiau dėl kiekvienos vietos verda partijų
kautynės, nes visi žino, kad oficialus atlyginimas yra tik
arbatpinigiai ir ateinama ne dėl žmonių dirbti, o dėl savęs ir
partijos.
Padėtį galėjo šiek
tiek pakeisti Konstitucinio Teismo nutarimas, pagal kurį greta
partijų rinkimuose turėtų turėti teisę dalyvauti ir
gyventojai, jų organizacijos, bendrijos. Tačiau partijų
atstovai Seime, bijodami konkurencijos (pavydėdami darbo
savivaldybės tarybose) nusprendė, kad gali dalyvauti tik
paskiri gyventojai, be to, numatė visokių suvaržymų.
Taigi rinkimai nėra
lygūs - partijos gali dalyvauti sąrašais ir rinkimų kampanijai
gauna iš mokesčių mokėtojų pinigų milijonines sumas, o
gyventojai neturi teisės kelti savo kandidatūros susibūrę į
visuomenines organizacijas ir turi patys finansuoti savo
rinkiminę kampaniją. Partijų vadai tokią diskriminaciją
paaiškino tuo, jog visuomeninės organizacijos gali gauti
neteisėtą finansavimą. Žinoma, partijų vadovai kitaip
politinės kovos nė neįsivaizduoja. Tačiau toks partijų vadovų
įtarumas yra juokingas - juk kontrolės institucijos yra
pavaldžios partijoms ir žymiai reikliau tikrins visuomenines
organizacijas negu partijas.
Šiaip ar taip,
neleisdamos savivaldybių tarybų rinkimuose dalyvauti
visuomeninėms organizacijoms, partijos parodė, kad bijo net
lietuviškųjų dar gana silpnų pilietinių organizacijų
konkurencijos. Partijos, pačios to nenorėdamos, parodė, jog
suvokia, kad nekaip tarnauja žmonėms, visuomenei, todėl gali
sulaukti mažesnės gyventojų paramos nei pilietines
organizacijos.
Kęstutis Čilinskas