2011 Liepos 28

Greiti pinigai už įtikinančias verslo idėjas

veidas.lt

"Veido" archyvas

Lietuvą pasiekė net ir Vakaruose dar ganėtinai nauja verslo banga: pas mus pradėjo steigtis investiciniai fondai, suteikiantys finansavimą dar visiškai žalioms, bet potencialą turinčioms verslo idėjoms.

Jau kuris laikas galvą sprogdina puiki naujo verslo idėja, bet nežinai, nuo ko pradėti ją įgyvendinti ir – svarbiausia – neturi tam lėšų? Jei idėja tikrai verta dėmesio, Lietuvos verslo padangė jai subrandino puikią naujieną: čia pradėjo steigtis vadinamieji “seed” (iš. anglų k. “sėkla”) fondai, padedantys iki veikiančio verslo išauginti dar visiškai žalius sumanymus.

Nauja tai, kad tokiems iki šiol Lietuvoje gauti finansavimo nebuvo jokių galimybių: tiek komerciniai bankai, tiek ir labiau rizikuojantys investicijų fondai net nepradėdavo diskusijų su tais, kurių verslas sukasi dar tik galvose ir kurie dar negali įrodyti savo verslumo konkrečiais savo veiklos skaičiais.

Tiesa, pinigų vėjais neleidžia ir verslo pradžią greičiau įsukti siūlantys fondai – jie taip pat atidžiai atsirinkinėja tik tas komandas ir sumanymus, kuriuose įžvelgia verslo augimo, plėtros į eksporto rinkas perspektyvą. Mainais į pinigus ir pagalbą pačiai verslo pradžiai prašoma savo akcijų dalies pradedamame versle.

IT genijų paieškos

“Seed accelerator” (iš anglų k. “sėklų akceleratorius”) – dabar jau bendrinis pavadinimas, kurį visi supranta kaip kompaniją, sudarančią sąlygas per labai trumpą laiką, padedant patyrusiems verslo vilkams, įsukti dar visai šviežio verslo variklį. Tačiau šiam terminui, kaip ir jį apibūdinančiam reiškiniui, viso labo tėra šešeri metai. Toks sumanymas – kaip iš garažų ir užtamsintų kambarių iškrapštyti pavieniui genialius produktus kuriančius gykus (anglų k. terminas “geek” reiškia kompiuterių pasaulyje paskendusius entuziastus) ir jų idėjas paversti sėkmingais verslais – kilo 46-erių milijonieriui amerikiečiui investuotojui Paului Grahamui, pačiam praturtėjusiam būtent tokiu būdu, interneto milžinei “Yahoo” pardavus kartu su partneriais išvystytą interneto programų kompaniją.

“Viaweb” P.Grahamo įkurtas akceleratorius “Y Combinator” netrukus tapo integralia viso pasaulio kompiuteristų svajonių vietos – Silicio slėnio – dalimi ir per pastaruosius penkerius metus buvo sėkmingai nukopijuotas visame pasaulyje. Dabar Šiaurės Amerikoje ir Europoje veikia jau keliasdešimt verslo pradžios akceleratorių, o šiais metais jų mada pasiekė ir Lietuvą – jau įsisteigė kelios jaunų verslo talentų ieškančios bendrovės, specialų fondą verslo pumpurams remti ketina įkurti ir Ūkio ministerija.

Praėjusią savaitę startavusio naujų verslų akceleratoriaus “Startup Highway” vienas iš įkūrėjų Rokas Tamošiūnas sako, kad ir Lietuvoje didžiausią potencialą patraukti investuotojų dėmesį turi IT idėjas kuriantys žmonės. “Spėju, kad tarp mūsų atrinktų kandidatų tokių bus mažiausiai 75 proc.”, – prognozuoja ką tik pradėto projekto vadovas. Jis remiasi ne nuojautomis, o savo patirtimi: drauge su bendraminčiais R.Tamošiūnas jau kelerius metus Lietuvoje skina kelią žalių verslo idėjų paieškos judėjimui, yra prisidėjęs organizuojant verslo talentų ieškančius renginius, tokius kaip Vilniuje ir Kaune rengti “Startup Weekend”, “Mentoring Day”.

Verslo pradžios akceleratorių drauge su partneriais į gyvenimą netrukus taip pat paleisiantis Mantas Mikuckas antrina: daugiausia potencijos turi naujas verslo (prekybos, rinkodaros) formas siūlančios idėjos, o jos niekaip neišsiverčia be naujausių technologijų ir interneto. “Galų gale, kai sakome potencialus verslas, automatiškai suvokiame jį kaip besiplečiantį užsienio rinkose – o ten taip pat galima lengviau perkelti universalias, virtualiame technologijų pasaulyje šaknis jau įleidusias idėjas”, – pažymi investuotojas.

Birželį savo įsteigtą ankstyvosios stadijos verslo idėjas finansuosiantį fondą “Venture.lt” pristatęs verslininkas Danielius Bunkus taip pat skelbia ieškantis technologijų verslą norinčių pradėti entuziastų.

Savo paieškos zoną aukštųjų technologijų, kompiuterių programų ir finansų sritimis apibrėžia ir investicijas į pačią verslo pradžią taip pat siūlanti bendrovė “Antigravity Ventures”.

Verslo aplinka ir pinigai

Įvairios tiek pasaulio, tiek Lietuvos verslo gimimą skatinančios bendrovės renkasi panašų į P.Grahamo sugalvotą ir pasiteisinusį modelį: viešai paskelbia verslo idėjų konkursą, atsirenka labiausiai sudominusias komandas ir pasikviečia jas į vadinamąjį akceleratorių – trijų mėnesių intensyvios veiklos kursus, per kuriuos išrinktieji turi iki galo išgryninti savo idėją ir pasirengti ją pristatyti potencialiems investuotojams taip, kad šie patikėtų jauno verslo perspektyvomis. Į pagalbą startuojantiesiems siunčiami patyrę įvairių verslo sričių profesionalai, vadinami tokių programų mentoriais – savo patirtimi jie dalijasi dykai. “Savo srityje daug pasiekę žmonės nori dalytis ja su tais, kurių akys dega naujomis idėjomis”, – aiškina R.Tamošiūnas. Be to, neslepia jis, mentoriai turi galimybę pirmieji gyvai “pačiupinėti” dar tik gimstančius verslus ir galbūt tarp jų aptikti tokių, į kuriuos patys panorės investuoti.

Tam, kad patrauktų “seed” fondų dėmesį, be puikios verslo idėjos – ji yra visa ko pagrindas – M.Mikuckas pretendentams siūlo atlikti būtinus namų darbus: parengti labai kokybišką visų komandos narių gyvenimo aprašymą ir motyvaciją; popieriuje aiškiai ir įtaigiai pristatyti ne tik savo idėją, bet ir rinkos, kurioje jai teks konkuruoti, apžvalgą, konkurentų įvertinimą; artimiausių 12–24 mėnesių savo išlaidų ir pajamų prognozes.

Pasistengti tikrai verta: įveikusieji atranką ne tik paklius į akceleratorių, kuriame juos nemokamai ir intensyviai konsultuos profesionalai, bet ir gaus pinigų pačiai verslo pradžiai. D.Bunkaus Venture.lt dar iki šių metų pabaigos žada išsirinkti 7 technologijų verslo idėjas ir į kiekvieną jų investuoti po 50 tūkst. Lt. “Startup Highway” šiuo metu kaip tik renka paraiškas savo pirmajam, rudenį startuosiančiam akceleratoriui ir 5–10 atrinktų komandų gaus tokį finansavima: 2 tūkst. eurų už pačią idėją ir dar po 3 tūkst. eurų bus skiriama kiekvienam komandos nariui, kurių turi būti ne mažiau kaip 2 ir ne daugiau kaip 4.

Parama mainais į akcijas

Pirmuosius žingsnius versle finansuojantys fondai pabrėžia, kad ne mažiau nei patys pinigai čia svarbi ir kita parama: intensyvus verslo pradžiamokslis kelis mėnesius truksiančiame akceleratoriuje, ten sutikti sėkmingi verslininkai ir iš jų gautos pamokos. Taip pat – organizacinė parama jau pradėjus patį verslą.

Pavyzdžiui, “Startup Highway” savo atrinktiems kandidatams žada globą ir jau pasibaigus akceleratoriaus programai: jie bus konsultuojami teisės, finansų, verslo administravimo srityje.

Venture.lt fondas taip pat teiks konsultacinę ir administracinę pagalbą idėjų autoriams. “Dažnai jaunų žmonių iniciatyvumą ir kūrybiškumą slopina biurokratiniai ir administraciniai sunkumai, kurie nėra tiesiogiai susiję su pinigų uždirbimu, todėl mes užsibrėžėme tikslą šiuos sunkumus perimti”, – žada ir D.Bunkus.

Kas mainais į tai? Žinoma, dalis būsimajame, veikiausiai sėkmingame versle. Pageidaujamos dalies dydį kiekvienas akceleratorius ar investuojantis fondas skaičiuoja pagal savus kriterijus. Pavyzdžiui, “Startup Highway” akceleratorius pretenduoja į 10 proc. verslo, kurį padės įsukti, akcijų. “Antigravity Ventures” galimo sandorio sąlygų iš anksto iš viso neapibrėžia – formuluojama, kad pageidaujamų akcijų kiekis priklausys nuo investuotos sumos, idėjos potencialo ir jos išvystymo lygio. Plačiausiai užsimojęs D.Bunkus – jis norės iki 40 porc. akcijų steigiamuose versluose. “Lietuvoje dar nėra daug sėkmingų į verslo pradžią investuojančių fondų, be to, investuoti pradinėje stadijoje labai rizikinga”, – motyvuoja jis.

Beje, geras idėjas kuriantys lietuviai gali drąsiai belstis ne tik į lietuviškų, bet ir į užsienio verslo akceleratorių duris – visi jie pabrėžia laukiantys paraiškų iš bet kurios pasaulio šalies ir atrankos procese nekreipiantys jokio dėmesio į komandos tautybę.

 

"Veido" archyvas

Danijoje laimėjo lietuvių Spockly.com

Lietuvis Artas Bartas yra vienas iš keliolikos lietuvių, jau laimėjusių mokymus užsienio verslo akceleratoriuje. Jo drauge su partneriu Dovydu Ignatavičium sukurta idėja, padedanti prekybos ir paslaugų internetu įmonėms suprasti, kas yra jų pirkėjai ir lankytojai, prieš metus sulaukė “Startup Bootcamp” akceleratoriaus Kopenhagoje dėmesio. “Esmė labai paprasta: gauni nedidelę stipendiją, kurios užtenka tik tam, kad nemirtum iš bado Kopenhagoje, darbo vietą ir galimybę susipažinti su 60 įtakingų verslininkų, investuotojų, rinkodaros profesionalų, dizainerių”, – pasakoja vaikinas. Trijų mėnesių mokymus užbaigė prisistatymo diena, kai visos komandos išėjo ant scenos ir trumpai pristatė, ką jos sugebėjo sukurti per tris mėnesius. “Auditorijoje buvo daug verslininkų ir investuotojų, taigi pristatymas yra puiki proga susipažinti su žmonėmis, kurie vėliau gali prisidėti prie investicijų į kompaniją arba padėti susirasti pirmus klientus”, – sako A.Bartas.
Lietuviams pasisekė: jų sukurta Spockly.com technologija, leidžianti apdoroti didelius duomenų kiekius iš socialinių pažinčių svetainių ir interneto, sudomino skandinavus ir dabar jie toliau plėtoja produktą, artimai bendradarbiaudami su keliais klientais Danijoje ir Švedijoje.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...