2011 Sausio 11

Ekonomika

Degalus brangina valstybės, spekuliantų ir naftininkų apetitas

veidas.lt

Nuo kylančių degalų kainų šiurpsta kone visos Europos vairuotojai. Tačiau vertinant pagal perkamąją galią Lietuvoje degalai brangiausi visoje Europoje. Kodėl? Pagal įsipareigojimus Europos Sąjungai 2013 metais dyzelino akcizas turės būti padidintas iki 1140 litų. Taigi jau dabar daugiau kaip pusę degalų kainos sudarantys valstybės mokesčiai ir toliau tik didės.
Lietuvoje parduodamų degalų kainas papildomai veikia ir pasaulinės rinkos tendencijos. Didmeninė kaina benzino kainos struktūroje galutiniam vartotojui sudaro apie 40 proc., dyzelino – apie 50 proc.

Tendencijos tos pačios, kainos – skirtingos
Šiomis savaitėmis naftos kaina pasaulyje pasiekė aukščiausią lygį per pastaruosius dvejus metus. Vasario pristatymo termino ateities sandorių “Brent” naftos kaina padidėjo 13 centų, iki 94,97 JAV dolerio už barelį. Per metus pasaulinėje rinkoje nafta pabrango 19,5 proc., taip pat apie 10 proc. sustiprėjo JAV dolerio kursas euro ir lito atžvilgiu.
“Pastaruoju metu naftos brangimą pasaulyje lėmė didėjanti jos paklausa. Ji didėjo dėl gruodį užplūdusios šaltų orų bangos šiaurinėje ir rytinėje JAV dalyje, taip pat ir Europoje. Be to, dėl prastų oro sąlygų buvo uždarytos trys pagrindinės naftą išgaunančios platformos Meksikos įlankoje, o tai dar sumažino naftos pasiūlą. Pastaruoju metu fiksuojamos didėjančios gamybos apimtys JAV ir euro zonos šalyse, o tai lemia didelę naftos produktų paklausą”, – aiškina Giedrius Bandzevičius, bendrovės “Lietuva Statoil” pardavimo ir tiekimo departamento direktorius.
Taigi pastaruosius tris mėnesius degalai brango viso pasaulio degalinėse, bet Europoje, taip pat ir Lietuvoje, – ypač. Atsižvelgiant į perkamąją galią, šiuo metu Lietuvoje degalai brangiausi visoje Europoje. Mums jie kainuoja daugiau nei tris kartus brangiau negu britams ar vokiečiams, daugiau nei keturis kartus brangiau negu liuksemburgiečiams. Absoliučiai visi kaimynai už degalus moka taip pat mažiau nei mes.
Kyla klausimas, kas mus labiausiai skriaudžia, o tiksliau – apiplėšinėja? Taigi prie to prisideda ir pasaulinės tendencijos, ir “Orlen Lietuva”, kurią ką tik nubaudė Konkurencijos taryba, ir valstybė, nuolat didinanti akcizo mokesčius, ir degalinės, kurių marža sudaro 7–9 proc. litro benzino ar dyzelino kainos.
Nepriklausomo degalų rinkos eksperto Giedriaus Karsoko teigimu, Lietuvos degalinės tuos pačius degalus pardavinėja 2–5 ct už litrą brangiau nei Latvijos, Estijos ar Lenkijos degalinės.
Pasak Konkurencijos tarybos ekspertų, dar viena didelė Lietuvos bėda, kad pas mus tiek didmeninės, tiek mažmeninės degalų prekybos rinkoje per maža konkurencija.

Kokios išeitys?
Lietuvos automobilininkų sąjungos prezidentui Rimvydui Anusauskui padėtis Lietuvoje nesuprantama taip pat, kaip ir visiems kitiems vairuotojams. Bandymas suvokti pasaulines tendencijas ir pateisinti kylančias kainas R.Anusauskui tampa beprasmis išgirdus iš kolegų, kiek dyzelinas kainuoja Liuksemburge, arba nuvažiavus į Marijampolę, kur dar praėjusią savaitę degalinėje pylėsi degalų trisdešimčia centų pigiau nei Alytuje, kuriame gyvena.
“Mano manymu, valstybės tikslas į biudžetą surinkti papildomas dešimtis milijonų litų iš padidinto akcizo tarifo patirs fiasko, nes biudžeto surinkimo problema sprendžiama ydingai. Ieškodami pigesnių degalų vairuotojai tiek naudojasi galimybe pilną baką degalų atsivežti iš kaimyninių šalių savo asmeniniams poreikiams, tiek susigundo iš to užsidirbti”, – dėsto R.Anusauskas.
Jis taip pat prisimena atvejų, kai į degalų rinką bandė įeiti nauji žaidėjai. Juos esą greitai “suvalgė” didieji degalinių tinklai, toje teritorijoje dempinguodami kainas. Todėl esą situaciją suvaldyti galėtų tik vartotojams naudingi valdžios sprendimai.
G.Karsoko manymu, pernai valstybė padarė lyg ir gerą sprendimą, sudarydama sąlygas importo galimybėms atsirasti. “Klaipėdos nafta” investavo į importo terminalą ir perpylimo į sunkvežimius linijas. Paklaustas, kodėl importuojami degalai negelbsti, pašnekovas teigė, kad Baltarusijos ir Rusijos naftos perdirbimo gamyklos ES pardavinėja degalus pagal tas pačias taisykles kaip ir “Orlen Lietuva”, t.y. sieja su “Platts” kaina. Todėl esą tikėtis, kad importuoti degalai bus daug pigesni, yra naivu. “Importuotojai tegali priversti “Orlen Lietuvą” sumažinti didmeninę kainą keturiais penkiais centais. Ar tai šiemet įvyks – pamatysime”, – sako G.Karsokas.

Box

Vidutinės degalų kainos Lietuvoje ir kai kuriose kitose Europos valstybėse (Lt/l)

Šalis    Benzinas E-95    Dyzelinas    Dujos
Rusija    2,3    2,33    –

Baltarusija    2,81    2,24    1,23
Latvija    4,13    4,08    2,11
Estija    4,16    4,23    2,19
Lenkija    4,28    4,1    2,87
Lietuva    4,4    4,09    2,43
Liuksemburgas    4,95    3,64    –
Belgija    4,97    4,28    2,76
Vokietija    5,04    4,5    2,56
Didžioji Britanija    5,11    5,26    2,93

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...