2015 Spalio 29

Dar neišnaudotos elektroninės komercijos galimybės

veidas.lt

Pasaulyje, įskaitant mūsų kaimynes Latviją ir Estiją, perkant internetu įprasta atsiskaityti mokėjimo kortelėmis. Poreikį atsiskaityti kortelėmis byloja ir bankų išduotų mokėjimo kortelių skaičiai. Kadangi Lietuvoje interneto parduotuvių, kuriose galima atsiskaityti ir kortele, vos viena kita – galima teigti, kad prekybos internetu verslas Lietuvoje neišnaudoja visų galimybių konkuruoti su užsienio prekybininkais bei užkerta kelią mūsų prekių eksportui į užsienį.

Kodėl prekybos internetu verslas Lietuvoje skiriasi?

Pirkti internetu, atsiskaitant kortele, ne tik greita ir patogu, bet ir naudinga. Tuo tarpu Lietuva – lyg izoliuota sala globalaus elektroninės komercijos vandenyne. Čia elektroninių parduotuvių, kuriose būtų galima atsiskaityti kortele, vos viena kita, nes Lietuvoje prekybos internetu versle giliai įsišaknijusi brangesnė ir ilgiau trunkanti (vertinant prisijungimo prie internetinės bankininkystės ir mokėjimo atlikimo trukmę) „Bank link“ atsiskaitymo paslauga, kuri pirkėjui papildomai kainuoja (taikomas pavedimo įkainis už mokėjimą per interneto banką), atima iš vartotojų galimybę rinktis jiems labiau priimtiną mokėjimo būdą bei kredito kortelės teikiamas garantijas ir naudas, taip pat riboja pačių prekybininkų galimybes išplėsti prekybos internetu geografiją, pritraukti pirkėjų iš užsienio ir padidinti pardavimus.

Didžiausias pirkėjų internetu potencialas Lietuvoje – gyventojai nuo 20 iki 50 metų

Pasak Lietuvos elektroninės komercijos asociacijos valdybos pirmininko Vytauto Vorobjovo, didžiausias prekybos internetu verslo pirkėjų potencialas Lietuvoje yra gyventojai nuo 20 ik 50 metų amžiaus. Procentine išraiška potencialūs pirkėjai internetu pasiskirsto taip: 15-19 m. – 7 proc., 20-29 m. – 31 proc., 30-39 m. – 26 proc., 40-49 m.  – 22 proc., potencialūs pirkėjai daugiau kaip 50 m. sudaro 14 proc.

“Sėkmingam prekybos internetu verslo vystymuisi yra būtinas klientų segmentavimas. Jaunesni pirkėjai (20-29 m.) yra žingeidūs, lengvai įsitraukiantys į įvairias akcijas, besidomintys naujovėmis bei pažangiomis technologijomis ir yra linkę jas išbandyti. Vyresni (30-49 m.) yra išsilavinę ir jau turintys t.t. statusą, naudojasi įvairiomis mokėjimo priemonėmis, todėl abiem šio amžiaus segmentams būtina sudaryti sąlygas rinktis ir jiems labiau priimtiną mokėjimo būdą perkant internetu. Įdiegę daugiakanalį atsiskaitymo už prekes sprendimą prekybininkai turi visas galimybes konkuruoti su prekybininkais kitose rinkose bei pritraukti pirkėjų iš užsienio, kurie mūsų šalyje negali pirkti per “Bank link” paslaugą”, – teigia Vytautas Vorobjovas.

Pirkėjai internete ieško geresnių kainų, greito pristatymo, garantijų ir saugumo

„Citadele“ banko Latvijoje E-komercijos projektų plėtros vadovė Jana Golubeva teigia, kad pirkėjai internete ieško geresnės kainos pasiūlymų, greitesnio ir pigesnio pristatymo paslaugos, perkantiems internetu yra ypač svarbu saugus ir paprastas mokėjimo už prekes būdas.

„Už pirkinius interneto parduotuvėse atsiskaitydami internetu pirkėjai vertina visas gaunamas naudas – ne vien patį pirkinį. Už pirkinį atsiskaitydami kortele, pirkėjai dažnai turi pirkinio garantiją (priklausomai nuo turimos kortelės tipo ir draudimo sąlygų), dalyvauja atsiskaitymų kortelėmis lojalumo programose, kurios suteikia papildomų naudų (nuolaidų, taškų, kurie keičiami į konkrečios vertės prizus ar finansines paslaugas). Pastebime, kad Latvijoje pirkėjams internetu yra ypač svarbu mokėjimo atlikimo paprastumas – jo įgyvendinimas vienu mygtuko paspaudimu“, – atsiskaitymų mokėjimo kortelėmis privalumus vardija Jana Golubeva.

Pasak Janos Golubevos, atsiskaitymas už pirkinį mokėjimo kortele pirkėjui nieko nekainuoja, kai tuo tarpu Lietuvoje naudojantis „Bank link“ paslauga (kai atsiskaitymas vykdomas per interneto banko sistemą), pirkėjui tenka mokėjimo už pirkinį pavedimo įkainis.

Interneto parduotuvėms įsidiegti atsiskaitymų kortelėmis modulį – labai paprasta

„Prekybininkui, turinčiam internetinę parduotuvę, įsidiegti atsiskaitymų kortelėmis sprendimą labai paprasta – tereikia kreiptis į „Citadele“ banką (telefonu arba užpildyti paraišką banko tinklapyje). Mes per 2 darbo dienas parengsime įmonei finansinį pasiūlymą. Jei įmonei pasiūlymas yra tinkamas, pasirašomos sutartys su banku bei su paslaugos tiekėju – „First Data“. Pasirašius šias sutartis, įmonei atsiunčiamos techninės specifikacijos ir pradedamas paslaugos diegimas. Diegimą vykdo įmonės (prekybininko) IT darbuotojas, bendradarbiaudamas su „First Data“ specialistais“, – sprendimo diegimo procesą aiškina Tomas Janulevičius, „Citadele“ banko Lietuvoje Mokėjimo kortelių departamento projektų vadovas.

„First Data“ produktų vadovas Baltijos šalims Gintautas Jonutis teigia, kad prekybininkai turi užtikrinti savo pirkėjų t.y. kortelių turėtojų duomenų saugumą internete. O tam yra keliami aukšti reikalavimai, kuriuos gali užtikrinti tik labai dideli elektroninės komercijos rinkos žaidėjai, galintys į tai investuoti. Mažesniems prekybininkams  efektyviau duomenų saugumo užtikrinimo atsakomybę deleguoti trečiajai šaliai – savo srities profesionalams.

„Kad kortelių turėtojų duomenų saugumo užtikrinimas netaptų elektroninės komercijos plėtros stabdžiu, tarptautiniu mastu siūlome sprendimus, kurie leidžia ir Lietuvos elektroninėms parduotuvėms išsilaisvinti iš šios atsakomybės. Be to, jau yra sukurti papildomi mechanizmai, leidžiantys kone visiškai eliminuoti sukčiavimo atvejus atsiskaitant mokėjimo kortelėmis internete. Visais šiais privalumais gali pasinaudoti ir Lietuvos prekybininkai“, – sako Gintautas Jonutis.

Latvijos gyventojai užsienio internetinėse parduotuvėse išleidžia beveik tris kartus daugiau

Suma, kurią Latvijos gyventojai išleidžia užsienio internetinėse parduotuvėse, beveik tris kartus didesnė negu suma, išleista vietinėse internetinėse parduotuvėse Latvijoje. Tai rodo “Citadele” banko Latvijoje duomenys, gauti išanalizavus pastarųjų 12 mėn. banko kortelių turėtojų pirkimo internetu įpročius.

Pagal banko duomenis, Latvijos gyventojų pirkiniai internetu užsienyje sudarė net 73 proc. pirkinių internetu sumos, kai tuo tarpu latvių prekybininkams atiteko tik 27 proc. pirkinių sumos.

Didžiausios sumos internete išleidžiamos lėktuvų bilietams, kelionėms ir pramogoms pirkti, taip pat mažmeninės prekybos prekėms įsigyti. Vietinėse interneto svetainėse latviai daugiausiai pinigų išleido lėktuvų bilietams, užsienio svetainėse – kasdienio vartojimo prekėms.

Įdomu tai, kad didžiausios sumos internetinėse parduotuvėse yra išleidžiamos žiemą. Pagal “Citadele” banko duomenis, sausio mėnesį, kuris versle neretai vadinamas “tuščiu” mėnesiu, gyventojai išleidžia daugiausiai. Taip pat per atostogas – gegužės ir birželio mėnesiais – pirkimai internetu išauga. Pirkiniai šiuo laikotarpiu dažniausiai būna susiję su kelionių ir turizmo paslaugomis.

„Šie duomenys aiškiai rodo efektyvų interneto paslaugų pramonės vystymąsi. Vienas iš veiksnių, prisidedančių prie šio augimo, yra augantis žmonių pasitikėjimas finansinių paslaugų teikėjais, kurie sudaro sąlygas patogiai ir saugiai pirkti internetu,“  – sako „Citadele banka“ Latvijoje valdybos narys Kaspars Cikmančs.

„Pirkimai internetu tapo beveik neatskiriama mūsų gyvenimo dalimi, todėl svarbu atsiminti paprastas, bet labai naudingas taisykles apie saugius mokėjimus internetu. Siekiant apsisaugoti nuo sukčiavimo atvejų, rekomenduojama pirkti tose interneto parduotuvėse, kurios dalyvauja “3D Secure” arba “SafeKey” saugumo programose ir teikia duomenų šifravimą. Patikimi tinklalapiai prašo klientų pateikti tik būtiniausią informaciją, todėl jokiu būdu mokėjimo metu nenurodykite savo kortelės PIN kodo, asmens kodo arba kitos asmeninės informacijos.

 

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Koks kriterijus Jums yra svarbiausias, renkantis partiją, už kurią balsuosite Seimo rinkimuose?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...