2010 Lapkričio 29

Mityba

Tarsi prarijus balioną…

veidas.lt

"Veido" archyvas

Po sočių ir skanių pietų ne vienas jaučiasi apsunkęs, dažną pradeda varginti nemalonus pilvo pūtimas arba atrodo, kad maistas tarsi “stovi” skrandyje. Kaip be piliulių pagerinti virškinimą? Kokius produktus reikėtų rinktis, kad pavalgius jaustumėtės energinga ir žvali?

Kas apsunkina skrandžio darbą?

Skrandžiui virškinant maistą, šis yra susmulkinamas ir suskaidomas, o netirpios medžiagos virsta tirpiomis. Kai šis procesas sutrinka, pilve ir skrandyje juntami nemalonūs pojūčiai. Kas juos sukelia?

Sutrinkusi fermentų veikla. Fermentai pagreitina organizme vykstančias chemines reakcijas tūkstančius kartų. Be fermentų šios reakcijos nevyktų arba vyktų labai lėtai ir organizmas negalėtų egzistuoti. Jų pagrindinė funkcija – vieną lėtą reakciją pakeisti keliomis greitomis. Kuo aktyvesni fermentai, tuo greitesnis virškinimas ir didesnis lengvumo pojūtis.

  • Dujų kaupimasis žarnyne. Daugiau dujų susikaupia dažnai valgant produktų, turinčių didelį oligosacharidų kiekį. Pavyzdžiui, ankštinių daržovių, šviežių svogūnų, salierų, obuolių, vynuogių, bananų, grybų. Mažai judant, dirbant sėdimą darbą dujoms taip pat sunkiau pasišalinti iš žarnyno. Tad jos ima kauptis ir išpučia pilvą.
  • Sunkiai virškinamas maistas. Kuo sunkesnis maistas, pavyzdžiui, riebus, krakmolingas, tuo skrandis turi daugiau darbo. Jeigu jam sunku susitvarkyti su maistu, žarnyne atsiranda nemalonus maudimo ir spaudimo jausmas.
  • Tarpusavyje nederantys produktai. Vienu metu suvalgyti skirtingi produktai (baltymai ir angliavandeniai) skrandyje išbūna iki 8 val., o žarnyne – net iki 30 val. Per tiek laiko jie pradeda rūgti ir gesti, organizme gaminasi toksinė rūgštis. Todėl kaupiasi dujos, degina rėmuo, sutrinka virškinimas. Pavalgiusios tarpusavyje nederančio maisto jaučiamės apsunkusios, nes visa energija skiriama maistui apdoroti ir virškinti.

Gėrimas – po valgio

Tai taisyklė, kurios būtina laikytis, norint išvengti virškinimo sutrikimų. Mat vanduo ar kitas gėrimas iš skrandžio pasišalina per 10 minučių, kai jį išgeriame, kartu pasiimdamas praskiestas skrandžio sultis. O tai labai sulėtina virškinimą. Be to, vienu metu valgant ir geriant,  prasčiau sukramtomas maistas. Dažnas, užuot gerai sukramtęs valgį ir jį sudrėkinęs seilėmis, atsigeria, kad būtų lengviau nuryti. Taip maistas į skrandį patenka pusiau sukramtytas. Dėl to jam tenka sunkiau dirbti. Taigi pradeda varginti persivalgymo jausmas, raugulys, pilvo pūtimas. Skrandis gamina daugiau skrandžio sulčių, todėl sukyla rūgštys. Atsigerti reikėtų 10–15 minučių prieš valgį. O pavalgius rekomenduojama palaukti valandą ar dvi ir tik tada pasimėgauti arbatos puodeliu, sultimis, vandeniu.

Derinkite produktus

Valgant tarpusavyje derančius produktus nevargina nemalonūs virškinimo sutrikimai – pavalgius nemaudžia skrandžio, negraužia rėmuo, nepučia pilvo, žarnyne nesikaupia dujos.

  • Daržoves kartu galima valgyti su visais produktais. Jos tinka ir su baltymų, ir su angliavandenių turinčiu maistu, nes daržovėms virškinti nereikia jokių ypatingų skrandžio sulčių.
  • Bulvės lėkštėje – vienos. Bulvės taip pat daržovės, tačiau jos nedera su kitu maistu, išskyrus įvairias salotas. Mat kepant arba verdant bulves pašalinama didesnioji vandens dalis, todėl jos tampa labai krakmolingos. Tokioms bulvėms suvirškinti reikia šarminių skrandžio sulčių.
  • Vaisiai – prieš pietus ar vakarienę. Jie nedera su jokiais kitais produktais. Todėl vaisius reikia valgyti kol skrandis tuščias. Mat vaisiai virškinami trumpiausiai – 20–30 minučių. Kai skrandis pilnas kitokio maisto, sutrinka ir vaisių, ir kitų produktų virškinimas.
  • Duonos ir sviesto derinys nekenkia. Tepti sviestą ant duonos galima, nes duonai virškinti reikia visai nedaug skrandžio sekreto, o gyvulinės kilmės baltymai, stimuliuojantys kasos veiklą, skatina fermentų, virškinančių ir baltymus, ir krakmolą, išsiskyrimą.
  • Prie mėsos netinka, nei ryžiai, nei duona. Daug baltymų turi mėsa, žuvis, kiaušiniai, sūris, o angliavandenių – kruopos, duona, miltai, cukrus. Todėl jų kartu nevalgykite. Pavyzdžiui, mėsą ir žuvį valgykite vieną arba su daržovėmis. Kartu netinka nei bulvės, nei ryžiai, nei makaronai, sūris, ar duona.
  • Uogienė košei gardinti netinka. Cukraus nevalgykite su maistu, kuriame daug krakmolo. Pavyzdžiui, sirupai, marmeladai, uogienės netinka su duona, košėmis, bulviniais blynais, javainiais. Tokie deriniai ypatingai nuodija organizmą ir sutrikdo virškinimą.

Arbatos, palengvinančios nemalonius pojūčius

Kasdien išgerkite po kelis puodelius kvapios vaistažolių arbatos. Nemažai augalų gerina virškinimą, tad tikrai išsirinksite mėgiamo skonio ir aromato gėrimą.

  • Čiobreliai nuo pilvo pūtimo. Šios stipraus, bet malonaus kvapo žolelės padeda skrandžiui lengviau suvirškinti maistą. Taip pat mažina rūgimo procesus organizme, todėl puikiai padeda, kai pučia pilvą ar vargina žarnyno spazmai.
  • Mėtos palengvina žarnyno darbą. Jos ypač gerai malšina žarnyno spazmus, tinka kaupiantis dujoms, nes gerina virškinimą, skrandžio bei žarnyno darbą.
  • Greitoji pagalba – anyžių arbata. Kai staigiai išpučia pilvą ir norite greitai atsikratyti šio nemalonaus pojūčio, išgerkite anyžių arbatos. Ji ne tik padeda sutrikus virškinimui, bet ir žadina apetitą, tinka nuo viduriavimo, suteikia energijos, mažina nuovargį.
  • Virškinimą puikiai gerina raudonėliai. Jų arbata normalizuoja peristaltiką, kai sumažėja skrandžio sulčių rūgštingumas. Be to, padeda pakilus kraujospūdžiui, sergant gripu, bronchitu, nes turi daug eterinių aliejų, karotino, vitamino C.
  • Nemalonius pojūčius sumažina pankoliai. Kai pučia pilvą, sutrikus virškinimui, gerai padeda ir pankolių arbata. Maža to, ji palengvina atsikosėjimą.

Prieskoniai padeda virškinti maistą

Norint išvengti nemalonių virškinimo sutrikimų nebūtina imtis specialių priemonių. Gardinkite maistą natūraliais prieskoniais – ne tik mėgausitės puikiu patiekalu, bet ir neturėsite virškinimo bėdų.

  • Padeda bazilikai. Šie prieskoniai užkerta kelią su virškinimu susijusioms problemoms atsirasti. Mat žadina apetitą, suaktyvina skrandžio ir žarnyno veiklą, malšina virškinamojo trakto uždegimus. Padeda nuo vidurių užkietėjimo, pilvo pūtimo.
  • Krapai neleidžia kauptis dujoms. Ypač virškinimui gerinti tinka krapų sėklos. Jos padeda greičiau pasišalinti iš žarnyno dujoms, palengvina skrandžio darbą virškinant maistą.
  • Kuo naudingos ciberžolės? Jos ne tik gerina virškinimą, bet ir turi šlapimą varančiųjų savybių, valo kraują, stiprina imunitetą.
  • Cinamonas gydo virškinimo sutrikimus. Jis mažina vidurių pūtimą, padeda nuo viduriavimo. Taip pat suteikia energijos, veikia tonizuojančiai.

Sėlenos – sklandžiam žarnyno darbui

Jeigu pakramtysite vienų sėlenų ryte, padėsite žarnynui pasiruošti dienos darbui. Be to, jos suteikia energijos, pakelia nuotaiką.

  • Sėlenos – tai luobelės, liekančios sumalus grūdus. Jos gyvybingiausia grūdo dalis, kur susikaupia ypač daug naudingų medžiagų. Jų tinka įberti į košes (net ir mažiems vaikams), salotas, sriubas, saldžiuosius patiekalus, natūralų jogurtą, varškę, prieš kepant apibarstyti žuvį, įmaišyti į blynų ar pyragų tešlą. Sėlenos patiekalui suteikia naujo skonio ir papildo vitaminais (ypač B grupės), skaidulinėmis bei mineralinėmis medžiagomis.
  • Žarnyno šluota. Sėlenose gausu ląstelienos, todėl jos gerina virškinimą, neleidžia kauptis riebalams, mažina cholesterolio koncentraciją kraujyje. Jos padeda iš organizmo pašalinti toksinus, todėl dažnai vadinamos organizmo šluota. Žarnyne sėlenos veikia kaip balastinė medžiaga – skatina greitesnį maisto judėjimą. Padėdamos iš organizmo pasišalinti sunkiesiems metalams ir kitiems teršalams, kartu palaiko gerųjų žarnyno bakterijų gyvybingumą.

Nepakeičiamieji kviečių grūdų gemalai

Gemalai gaunami iš kviečių grūdų branduolių. Tai pačios naudingiausios išgrynintos grūdų medžiagos. Gemaluose susikaupia didžiausias kiekis visų grūduose esančių riebalų, baltymų, mineralinių medžiagų, fermentų, vitaminų ir polinesočiųjų riebalų rūgščių.

  • Kaip padeda virškinimo sistemai? Tai skaidulinis maistas, todėl gerina virškinimą, padeda išvengti vidurių užkietėjimo, aktyvina žarnyno veiklą, suteikia sotumo jausmą. Be to, kviečių gemaluose gausu vitaminų: A, A1, B1, B2, B6, D, E, PP, mineralinių medžiagų: kalio, kalcio, magnio, geležies, vario, natrio.
  • Nevirkite, nes žus maistingosios medžiagos. Daugelyje parduotuvių galima nusipirkti maistinių kviečių gemalų. Jų geriau nevirkite, kad nežūtų vertingos medžiagos, o dėkite į jau išvirtą košę (tinka visų kruopų košėms pagardinti), sriubą. Įberkite žiupsnelį į salotas, ant sumuštinių, įvairių desertų. Galima užberti ant iškeptos mėsos, žuvies, omleto. Taip pat labai skanu valgyti sumaišytus su jogurtu, pienu, pasukomis – skonis primena dribsnių. Tinka šiek tiek įberti ir į vaisių ar daržovių sultis. Gemalai – sveiki ir skanūs, tačiau per parą nerekomenduojama jų suvalgyti daugiau nei keturių valgomųjų šaukštų.
Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...