2010 Rugsėjo 28

Spaudos aktualija

“Star1″ gavo šansą išsigelbėti

veidas.lt

„Star1 Airlines” vienintelis lėktuvas jau nebeskraido, bet įmonė dar turi oro vežėjo licenciją. Taip vakar nutarė Susisiekimo ministerijos licencijavimo komisija. Privataus kapitalo oro bendrovei „Star1 Airlines”, jau savaitę neskraidinančiai keleivių dėl finansinių problemų, duodama laiko iki penktadienio įrodyti, kad ji pajėgi dirbti.

Nors ši įmonė jau suspėjo užsitraukti tūkstančių keleivių pyktį, valdininkai buvo gailestingi. Anot Susisiekimo ministerijos licencijavimo komisijos pirmininko Rimvydo Vaštako, „Star1 Airlines” turėtų pateikti papildomų duomenų apie gebėjimą vykdyti skrydžius dar 12 mėnesių.

Jeigu bendrovė prašomos informacijos iki penktadienio 13 val. nepateiks, licencijavimo komisija tuomet rinksis į posėdį ir spręs, ar oro vežėjo pažymėjimą reikėtų sustabdyti, ar panaikinti.

Pasak „Star1 Airlines” vadovo Martyno Laivio, šiuo metu bendrovė skubiai ieško finansavimo ir pirmiausia tikisi atnaujinti skrydžius, kol kas negalvodama apie kompensacijas oro uostuose įstrigusiems keleiviams. M.Laivys, kuris šiomis dienomis blaškosi po užsienio šalis ieškodamas pinigų, nesiryžo teigti, kad nuo spalio 1 dienos įmonė atnaujins veiklą: „Nedrįstu vertinti, nes tai būtų tušti pažadai. Tikimybė yra.”

Vienintelis „Star1 Airlines” lėktuvas Airijos sostinės Dublino oro uoste buvo areštuotas praėjusią savaitę. Spėjama, kad jo savininkei išperkamosios nuomos bendrovei „Elviria Leasing“ Lietuvos įmonė jau skolinga apie 3 mln. litų.

Turistus pargabeno

* Tuo tarpu kitos „Star Team Group” įmonės kelionių organizatorės „Star Holidays” turistai jau parskraidinti į Lietuvą. Toli gražu ne „Star1 Airlines” lėktuvu: juos pargabeno „Small Planet Airlines”.

* „Užsienyje yra likusių pavienių „Star Holidays” klientų, kurie sąmoningai negrįžo žinodami, kad parvykimu reikės rūpintis patiems”, – tvirtino laikinasis Valstybinio turizmo departamento vadovas J.Raguckas.

* Pastarosiomis dienomis į Lietuvą parskraidinta apie 650 „Star Holidays” klientų.

* „Dabar reikia nebesikarščiuoti, stabtelėti ir įvertinti situaciją. Susitiksime su „Star Holidays”, draudimo įmonės atstovais ir žiūrėsime, kiek parduota kelionių ir koks gali būti nuostolių mastas”, – sakė J.Raguckas.

* „Star Holidays” turistai iš Graikijos, Turkijos ir Ispanijos savaitgalį buvo parskraidinti draudimo bendrovės „BTA draudimas” lėšomis.

Lietuvos rytas“ rašo:

Bankrutuojančios skrydžių bendrovės „Star1 Airlines” ir jos atšakos kelionių rengėjos „Star Holidays” klientų vargai parodė, kad Lietuvoje iš žmonių tyčiojasi ne tik valdžios atstovai, bet ir privatus verslas.

Matyt, ir „Star1 Airlines” bei „Star Holidays” vadams pagalbos prašantys klientai įkyrėjo, nes jie nesiteikė kaip nors gelbėti užsienyje įstrigusių žmonių ir net neatsiliepė telefonu. „Star1 Airlines” klientus užklupusios bėdos it du vandens lašai panašios į tai, kas mažiau nei prieš porą metų ištiko į bankrotą nuvarytos „FlyLAL” skrydžių bendrovės bilietus įsigijusius keleivius. Bet skrydžių verslą prižiūrinti valdžia iš šio bankroto visiškai nieko nepasimokė.

Bankrutavus „FlyLAL”, Susisiekimo ministerija ir Civilinės aviacijos administracija (CAA) buvo pasirengusios kone ant rankų nešioti kiekvieną, žadėjusį skraidinti keleivius iš Lietuvos.

Kita vertus, stebuklų nebūna. Kaip buvo galima patikėti, kad vos vieną lėktuvą išsinuomojusi bendrovė sugebės konkuruoti tarptautinėje rinkoje ir vykdys įsipareigojimus? Juk lėktuvą kartais ir remontuoti reikia, ir rūkas reisų dažnumą pakoreguoja. Bet CAA pareigūnams, turintiems prižiūrėti naujo oro vežėjo veiklą, atrodė, kad „Star1 Airlines” viskas visada turi sektis kaip iš pypkės.

Kas būtų, jei vieną autobusą turinti transporto bendrovė pasiskelbtų, kad taps nacionaliniu vežėju? Tokios „bendrovės” niekas net į labiausiai apšiurusią autobusų stotį neįleistų.

Tuo tarpu analogiškas pretenzijas daug atsakingesniame skrydžių versle Susisiekimo ministerija ir Civilinės aviacijos agentūra priėmė už gryną pinigą. Negana to, Tarptautinis Vilniaus oro uostas leido šiai įmonei nemokėti už paslaugas – per metus ji sukaupė net 1,4 mln. litų skolą.

„Star1 Airlines” veikla faktiškai nebuvo prižiūrima, nors prabėgus vos kiek daugiau negu pusmečiui savo investicijas panoro susigrąžinti vienas šio oro vežėjo savininkų D.Žakaitis. Kitų investuotojų paieškos bendrovei „Star1 Airlines” nebuvo sėkmingos.

Bendrovės skolos nuolat augo, bet skrydžių verslą prižiūrintys valdininkai ramiai miegojo. Iki pat to momento, kai Airijos išperkamosios nuomos bendrovės prašymu Dublino oro uoste už 3 mln. litų pasiekusią skolą buvo areštuotas vienintelis „Star1 Airlines” lėktuvas.

Tenka priminti – vos porą dienų prieš šio lėktuvo areštą Dubline CAA vadovas K.Auryla aiškino, kad jokių techninių ar finansinių „Star1 Airlines” veiklos nesklandumų per patikrinimus nenustatyta! Tiesa, paaiškėjo, kad tokie patikrinimai rengiami vos kartą per metus. Vis dėlto sunku patikėti, kad CAA vadovas nežinojo, jog „Star1 Airlines” neatsiskaito už paslaugas su Tarptautiniu Vilniaus oro uostu, kuris dėl to pateikė teismui 1,4 mln. ieškinį.

Arba K.Auryla neturi visiškai nieko bendra su aviacijos pasauliu, arba jis turėjo gyventi negyvenamoje saloje, kad nežinotų, jog vienintelio šios bendrovės lėktuvo lakūnai algų negauna jau nuo pavasario.

Stebina ne vien Susisiekimo ministerijos abejingumas. Jei skolų liūne grimzdo skrydžių bendrovė, buvo galima įtarti, kad ne geriau laikosi ir jos atšaka – kelionių rengėja „Star Holidays”. Bet ir Turizmo departamentas nė piršto nepajudino iki pat to momento, kai bendrovės kelialapius įsigiję turistai buvo išmesti iš viešbučių Turkijoje į gatvę arba turėjo antrą kartą susimokėti už tą patį kambarį.

Lietuviški paradoksai net ir tuo dar nesibaigia. Kol šimtai „Star1 Airlines” klientų blaškėsi užsienio oro uostuose, ši bendrovė atnaujino bilietų pardavimą. Jai leista ieškoti naujų aukų. Savo ūkio vadžias visiškai paleidusi Susisiekimo ministerija, atrodo, rengiasi trečią kartą lipti ant to paties grėblio. Ką tik susisiekimo ministras E.Masiulis džiugiai raportavo, kad vieni iš „AirBaltic” investuotojų ketina imtis oro verslo mūsų šalyje, ir neatmetė galimybės, jog jų kuriama įmonė gali tapti nacionaline Lietuvos vežėja.

Ar E.Masiulis mano, kad „AirBaltic” Lietuvoje konkuruos pati su savimi? Jei taip, tai liberalsąjūdiečių lyderis yra naiviausias pasaulyje liberalas. Tik vakar Susisiekimo ministerijos licencijavimo komisija pagaliau ėmėsi spręsti, ar nestabdyti „Star1 Airlines” licencijos, bet nesustabdė jos galiojimo. Net jeigu licencijos galiojimas būtų sustabdytas, tai būtų pavėluotas valdžios ėjimas. Kaip ir už skrydžių priežiūrą atsakingų valdininkų keitimas, apie kurį net neužsiminta. Kita vertus, tai logiška – Lietuvoje pagarba rodoma tik valdininkams – net ir apsidirbusiems, todėl nepagarba žmonėms, kurie palikti likimo valiai priversti blaškytis tolimuose oro uostuose, niekam valdžioje nebado akių.

Respublika“ tvirtina:

„Ūkio ministerija tikrai žinojo apie „Star1“ spąstus turistams, tačiau nieko nedarė. Kelionių organizatoriaus “Star Holidays” ir skrydžių bendrovės “Star1 Airlines” problemos buvo netikėtos tik nuo jų nukentėjusiems atostogautojams ir bilietus įsigijusiems žmonėms. “Respublikai” tapo žinoma, kad Ūkio ministerijai jau vasarą buvo perduota informacija apie šias kompanijas slegiančius finansinius sunkumus. Pagrindinė Ūkio ministerijos turizmo politikos formuotoja Lidija Bajarūnienė tokius perspėjimus, galėjusius apsaugoti niekuo dėtus firmų klientus, dar ir vakar vadino dėmesio nevertais gandais, kurie, pasirodo, net nebuvo tirti.

Be apmokėtų kelionių ir poilsio likusių Lietuvos piliečių interesai – nė motais valstybinės turizmo politikos formuotojams, kurie mieliau renkasi šventes.

Šimtams žmonių sunerimus dėl kelionių agentūros nežinia kur pradangintų pinigų, turizmo klerkai vakar linksminosi Tarptautinei turizmo dienai skirtame pobūvyje Kairėnų botanikos parke. „Ekskursija“ pavadinta šventė čia prasidėjo net nesibaigus darbo dienai. Kol valdininkai linksminasi, klientai paliekami nežinioje.

Kokių nuostolių žmonės patirs dėl skrydžius bei keliones atšaukusių bendrovių „Star1 Airlines“ ir „Star Holidays“, dar nėra žinoma. Valstybinio turizmo departamento direktorės pavaduotojo Juozo Ragucko teigimu, kol kas yra aišku, kad nuo šių firmų nukentėjo 580 žmonių. Tiek jų praėjusį savaitgalį buvo parskraidinta iš Graikijos, Ispanijos ir Turkijos kurortų pirma laiko. Žmonės neteko ir dalies atostogų, ir patyrė papildomų išlaidų.

Ūkio ministerijos Turizmo politikos skyriaus vedėja Lidija Bajorūnienė vakar tvirtino, kad apie „Star“ grupės problemas ji sužinojusi tik praeitą savaitę, kai Dublino oro uoste buvo sulaikytas orlaivis.

„Kiekvienam šiame versle gali atsitikti, nes visi sėdi ant parako statinės, – sakė L. Bajorūnienė. -Mūsų ministerija tikrai nebuvo sulaukusi jokių perspėjimų, kad su „starais“ gali būti kažkas blogai“.

Tuo tarpu kelionių agentūros „Wrislit“ generalinė direktorė Alma Stanulionienė vakar „Respublikai“ atskleidė, kad L. Bajorūnienę apie galimas „Star Holidays“ problemas ji asmeniškai informavo dar liepą.

„Sunku patikėti, kad ūkio ministerijos darbuotojai, atsakingi už turizmo politiką, nieko nežinojo – apie galimas grėsmes dėl „Star Holidays“ veiklos elektroniniu paštu pranešiau liepos mėnesį“, – sakė A. Stanulionienė.

„Wrislit“ vadovė pasakojo, kad jau vasarą anonimas, pasivadinęs Averinu Miknu, sukūrė tinklalapį „Myliu Palangą“. Jame buvo nuolat pranešama, kad „Star Holidays“ darbuotojams ir „Star1 Airlines“ orlaivio pilotams nemokami atlyginimai, šios bendrovės greitai bankrutuos.

„Kai šie grasinantys laiškai man nusibodo, informaciją persiunčiau L. Bajarūnienei. Siūliau patikrinti faktus ir arba juos paneigti, arba mus informuoti, ar būtina stabdyti „Star Holidays“ kelionių pardavimą, – sakė A. Stanulionienė.- Mes tokios informacijos tikrai negalime patikrinti, o atsakingos valstybės institucijos privalėtų sekti visų kelionių organizatorių finansinę veiklą, ją nuolat audituoti. Dabartinė kontrolė yra per silpna, nors firmos bankrutuoja ir gadina visų sąžiningai dirbančių kelionių organizatorių įvaizdį“.

Vakar „Respublikai“ užsiminus apie perspėjimus dėl „Star Holidays“ sunkumų, L. Bajorūnienė tik atsakė, „kad gandų būna visokių ir nežinia, ar verta į tai reaguoti“.

Turizmo departamento direktorės pavaduotojas J. Raguckas neslėpė, kad nuo pat „Star Holidays“ atsiradimo buvo girdėti kalbų, kad firma „neišsilaikys rinkoje“.

„Tokias kalbas kartais skleidžia ir konkurentai, bet rimtų realių faktų, bylojančių apie įsipareigojimų nevykdymą, tikrai nežinojome iki praėjusios savaitės, – sakė J. Raguckas. – Tiesą sakant, vasarą „Star Holidays“ turėjo problemų dėl draudimo ir mes spaudėme jas išspręsti. Kokia suma buvo apdrausta ši bendrovė – sunku pasakyti, nes vieni polisai baigė galioti, atsirado kiti ir t.t.“

Turizmo agentūros „Via Optima“ direktorius Edmundas Brazaitis vakar sakė, kad kol kas yra informacija tik apie 15 žmonių, įsigijusių „Star“ grupės neįvykdytų skrydžių bilietus arba keliones. Didžioji dalis nukentėjusių, pasak E. Brazaičio, paaiškės tik vėliau, nes šimtai žmonių „Star“ produktus yra įsigiję Kalėdų atostogoms ar net kitų metų kovo mėnesiui.

Iš visos Lietuvos kreipiasi žmonės, kurie jau neišskrido į užsienį arba to negali padaryti šiomis dienomis, – sakė E. Brazaitis. – Priklausomai nuo to, kaip bus pasielgta su skrydžių bendrove
„Star1 Airlines“ ir kelionių organizatoriumi, priklausys, kokio dydžio nukentėjusiųjų banga dar mūsų lauks.

Valstybinio turizmo departamento direktorės pavaduotojo J. Ragucko teigimu, „Star Holidays“ galėjo sudaryti dar neįvykusių kelionių pardavimo sutarčių už 1,5 mln. Lt.“

Kauno diena“ rašo:

“Star1“ gavo antrą šansą. Finansinių problemų kamuojamai ir jau savaitę skrydžių nevykdančiai bendrovei “Star1 Airlines” leista tęsti veiklą iki penktadienio.

Susisiekimo ministerijoje veikianti Licencijavimo komisija šiandien vis dėlto nenusprendė, koks bus bendrovės „Star1 Airlines“ likimas, mat verslininkai esą dar nepateikė visų reikiamų dokumentų. Nei Licencijavimo komisija, nei Susisiekimo ministerija nežino, kiek bendrovė „Star1 Airlines“ iš tikrųjų yra skolinga kreditoriams – oro uostams, partneriams, keleiviams ir kt.

Po ministerijoje įvykusio komisijos posėdžio jos pirmininkas susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas pareiškė, kad bendrovė įrodyti galinti tęsti veiklą, laiko turi iki penktadienio.

„Komisija pradėjo svarstyti klausimą dėl bendrovės „Star1 Airlines“ licencijos sustabdymo ar nutraukimo. Iš įmonės pareikalauta iki rugsėjo 30 d. 17 val. pateikti papildomą informaciją, nes yra pagrindo manyti, kad įmonė neatitinka skrydžių bendrovėms keliamų reikalavimų. Papildoma informacija turi apimti įrodymus, kad oro vežėjas gali vykdyti savo įsipareigojimus“, – kalbėjo susisiekimo viceministras.

„Mūsų pagrindinis uždavinys yra užtikrinti skrydžių saugą. Reguliariai atliekame skrydžių bendrovių finansinės veiklos įvertinimą. Bet nesigiliname į įmonės balansą, įsiskolinimus ar kreditorių reakciją. Mūsų duomenimis, iki pat rugsėjo 22 d. skrydžio į Dubliną bendrovė „Star1 Airlines“ visus skrydžių saugumo reikalavimus vykdė. Tačiau pagal požymius, kurie yra numatyti oro vežėjų sertifikavimo tvarkos apraše, dabar matome, kad šios skrydžių bendrovės būklė gali blogėti ir aktyviname jos priežiūrą“, – pridūrė Civilinės aviacijos administracijos vadovas Kęstutis Auryla.

Jeigu iki ketvirtadienio bendrovė prašomos informacijos nepateiks, penktadienį Licencijavimo komisija rinksis į kitą posėdį, o po jo siūlys Susisiekimo ministrui oro vežėjo pažymėjimą sustabdyti arba panaikinti.

R.Vaštakas taip pat prasitarė šiandien kalbėjęs su „Star1 Airlines“ įkūrėju Martynu Laiviu. Šis esą šiuo metu yra išvykęs į užsienį ieškoti investuotojų. „Jis sakė kad keliaus per tris šalis, o ketvirtadienį grįžęs tikriausiai jau turės gerų žinių dėl naujo investuotojo“, – verslininką citavo viceministras.

Jis taip pat pridūrė, kad žodinio M.Laivio pareiškimo apie investuotojų neužteks – komisijai reikės dokumentų.

Finansinės “Star1 Airlines” problemos ne tik sužlugdė planuotus įmonės reguliariuosius skrydžius. Tai pačiai įmonių priklausančios kelionių organizatorės “Star Holidays” klientai turėjo anksčiau nutraukti atostogas ir Turizmo departamento rūpesčiu savaitgalį buvo parskraidinti į Lietuvą.

Tiek R.Vaštakas, tiek K.Auryla pritarė, kad nukentėjusiems abejų bendrovių klientams dėl nuostolių kompensavimo geriausia būtų kreiptis tiesiai į “Star1 Airlines” arba kelionių agentūrą iš kurios buvo pirkta “Star Holidays” organizuota kelionė. Nepavykus susitarti jie siūlo kreiptis į teismą.

R.Vaštakas neatskleidė, kokios šiuo metu “Star1 Airlines” skolos. Anot jo, Licencijavimo komisija pirmadienį skrydžių bendrovei suteikė šansą išgyventi.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...