2010 Kovo 23

Teisinė pagalba

Nemokama teisinė pagalba ES ir Lietuvoje

veidas.lt

Lietuvai įstojus į Europos Sąjungą, kai kurie politikai klaidina visuomenę tvirtindami, esą visos taisyklės ir papildomi griežti reikalavimai, keliami maisto produktams, aplinkai ar mokesčių ir socialinei sistemai, yra priimami tik Briuselyje, o su vartojimu ar darbu užsienyje susijusios lietuviams kilusios problemos gali būti sprendžiamos tik ten. Tačiau tai ne visada tiesa!

Mokame už paslaugą, apie kurią nežinome

Kad nenumotume ranka į iškilusią neteisybę, kad nepalaidotume kokios idėjos net nepradėję jos įgyvendinti, turėtume žinoti, kad ES institucijos yra sukūrusios daugybę įvairių instrumentų, kurių padedamas bet kuris ES pilietis savo gimtąja kalba gali gauti jį dominančios informacijos bet kuriuo ES klausimu.

Informacijos apie šiuos instrumentus apstu specializuotuose interneto puslapiuose. Tačiau nežinant, kur konkrečiai jos ieškoti ir ar ji visiems prieinama, vargiai tokia informacija naudinga. Šis straipsnis kaip tik turėtų padėti susiorientuoti, kur ir ko ieškoti (deja, ne visos Lietuvos valstybinės institucijos savo puslapiuose tokią informaciją skelbia!), juolab kad netiesiogiai šių informacinių centrų, kurių dauguma veikia ir mūsų šalyje, veikla finansuojama ne tik iš ES fondų, bet ir netiesiogiai – iš Lietuvos piliečių, t.y. mūsų mokamų mokesčių.

Kur, kokia ir kokias paslaugas teikia

Po 2008–2009 m. atlikto visų iki šiol ES veikusių informacinių konsultacinių centrų audito, šiuo metu veikia 21 instrumentas. Keli populiaresni yra šie:

  • Europe Direct Contact Centrecentrinė institucija, teikianti nemokamą bendrą informaciją apie ES.

Paskambinus darbo valandomis nemokamu telefono numeriu 00 800 678 91011, teikiama pirminė informacija jūsų pasirinkta kalba. Į šį centrą galima skambinti iš bet kurio pasaulio kampelio bet kuriuo klausimu, susijusiu su ES. Ši paslauga teikiama visų socialinių grupių atstovams, t.y. studentams, darbuotojams, pensininkams, savarankiškai vykdantiesiems veiklą ir pan. Šis centras atsako į apie 100 tūkst. užklausimų per metus.

  • Europe Direct Network ES įkurta apie 500 vietinių centrų, kurie tiesiogiai kontaktuoja su ES piliečiais jiems rūpimais klausimais. Per metus šiuose centruose apsilanko apie 900 tūkst. piliečių, atsakoma į 200 tūkst. skambučių bei 300 tūkst. elektroninių laiškų. Šie centrai yra arčiau kiekvieno mūsų (pvz., Lietuvoje dauguma šių centrų įsteigti apskričių viešosiose bibliotekose), todėl gali aktyviai dalyvauti bendruomenių veikloje.
  • Piliečių konsultavimo tarnyba (Citizens Signpost Service) teikia asmenines pirmines teisines konsultacijas ES piliečiams apie jų teises vykstant dirbti, studijuoti ar gyventi į kitą ES šalį. Ši tarnyba veikia nepriklausomai nuo nacionalinių bei ES valstybinių institucijų, o teisinę konsultaciją teikia nepriklausomi teisės ekspertai.

Atsakymai į pateiktą užklausą interesantą pasiekia vidutiniškai per tris darbo dienas. Per metus tarnyba gauna apie 12 tūkst. užklausimų, iš kurių apie 2 proc. atsiunčia Lietuvos piliečiai.

  • Solvit – tai problemų sprendimo tinklas internete, kuriame ES valstybės narės kartu ieško dėl valstybinių institucijų netinkamai taikomų vidaus rinkos teisės aktų kilusių klausimų sprendimų. Šie centrai, priklausantys valstybės institucijoms ir įsipareigoję problemų sprendimus rasti per dešimt savaičių, padeda nagrinėti tiek piliečių, tiek verslo įstaigų gaunamus skundus.

! Lietuvos Solvit veikia prie LR Ūkio ministerijos.

2008 m. centrai užregistravo tūkstantį užklausų iš visos ES, o į Lietuvoje veikiantį Solvit, matyt, dėl informacijos apie jį stokos, buvo kreiptasi vos penkis kartus!

  • ECC-Net (The European Consumer Centres Network) Europos vartotojų centrasLietuvoje nemokamai teikia informaciją ir konsultuoja apie vartotojų teises bei jų apsaugą ES, padeda nagrinėti LR vartotojų skundus dėl ES šalyje nusipirktos ar gautos netinkamos kokybės prekės arba paslaugos, taip pat kitų ES vartotojų skundus dėl įsigytos netinkamos kokybės prekės ar paslaugos Lietuvos Respublikos teritorijoje.

Dažniausiai gaunama užklausų dėl atšauktų ar vėluojančių skrydžių, dingusio bagažo, elektroninės prekybos, poilsinių kelionių, nesąžiningų kontraktų sąlygų ir pan. Per metus šie centrai iš visos ES gauna apie 62 tūkst. užklausimų.

  • FIN-NET – tinklas, vienijantis ES veikiančias skundus dėl finansinių paslaugų nagrinėjančias nacionalines institucijas, suteikia galimybę vartotojams, susidūrusiems su tarpvalstybiniais ginčais dėl finansinių paslaugų, lengvai pasinaudoti galimybe apginti savo teises, nesikreipiant į teismą.

Šiuo atveju vienos valstybės narės pilietis, įsigijęs nekokybišką finansinę paslaugą kitoje valstybėje narėje, gali kreiptis į instituciją, priklausančią FIN-NET, savo šalyje norėdamas išspręsti kilusį klausimą. Tokia institucija Lietuvoje veikia prie Nacionalinės vartotojų teisių apsaugos tarybos, kuri yra šio tinklo tikroji narė.

Per metus vidutiniškai išnagrinėjama apie tūkstantį skundų visos ES mastu.

Kaip pasinaudoti

  • Jei norite pateikti užklausą ar pasidomėti, kaip spręsti kilusią problemą, visos šios minėtos institucijos jums galėtų pagelbėti: jūs galite paprasčiausiai įvesti raktinius žodžius į bet kurią interneto paieškos sistemą – daugelį jų rasite ir lietuvių kalba.
  • Drąsiai kreipkitės į bet kurį informacinį centrą jums priimtinu būdu – elektroniniu paštu ar telefonu tuomet, kai kilo problemų, kurių išspręsti Lietuvos valstybinės institucijos dėl personalo, finansinių resursų, o kartais ir noro stokos negali. Juo labiau kad ši informacija prieinama visiems ir, svarbiausia, nemokama!

Dėl išsamesnės nemokamos teisinės konsultacijos ES klausimais kreipkitės į Piliečių konsultavimo tarnybą: http://ec.europa.eu/citizensrights/

Daugiau šia tema:
  • Nėra panašių straipsnių.
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...