2016 Kovo 09

Antipropaganda

Naujasis Šaltasis karas: Kremliaus troliai puola

Veidas.lt

"Scanpix" nuotr.

Rusija naudoja socialinės medijos trolius, kad paveiktų Europos šalių politiką, rašo “The Guardian”.

Janio Sartso senelis rusų buvo išvežtas į Sibirą. Jo žmonos teta – net du kartus buvo deportuota iš Latvijos – 1946 m. ir 1949 m. Pats J.Sartsas, kuris dabar yra NATO strateginės komunikacijos kompetencijos centro Rygoje vadovas, puikiai atsimena eiles prie maisto parduotuvių Sovietų Sąjungoje. “Dešros galėjai paragauti tik kartą per mėnesį”, – teigia jis.

Tai naujas Rusijos ginklas – armija blogerių, kurie dieną ir naktį pildo internetą komentarais, kurie palankūs Rusijai.

J.Sartsas nemato logiškos priežasties, kodėl Rusija užpultų Latviją, kaip ji tai padarė su Gruzija ir Ukraina. Bet tai nėra neįmanoma, pripažįsta jis. Neseniai NATO strateginės komunikacijos kompetencijos centras atliko tyrimą, kurio išvadose teigiama, kad Latvijoje vyksta “grobuoniškas informacinis karas”, bet jo pasekmės paliečia ženkliai daugiau šalių.

Tyrimo metu buvo išanalizuota 200 tūkst. komentarų, parašytų 2014 m. liepos 29 – rugpjūčio 5 d.  pagrindiniuose trijuose Latvijos internetiniuose portaluose. 1,45 proc. jų – parašyti taip vadinamų “hibridinių trolių”. Tai naujas Rusijos ginklas – armija blogerių, kurie dieną ir naktį pildo internetą komentarais, kurie palankūs Rusijai. Tačiau prie atskirų straipsnių – daugiau nei pusė komentarų sudarė šie troliai (išaiškinti pagal IP adresus ir gramatikos klaidas komentaruose).

Troliai skleidžia istorijas ir taip manipuliuoja internetinės paieškos sistemomis.

Išskirtos penkios trolių grupės: “JAV sąmokslininkai”, t.y. tie, kurie visur įžvelgia Amerikos ranką; “bikini troliai”, t.y. tie, kurie savo komentarus iliustruoja jaunų merginų nuotraukomis ir mandagiai prašo permąstyti savo požiūrį; “agresyvūs troliai”, kurie siekia, kad žmonės pasipiktintų ir nebeskaitytų internete;  “Wikipedia” troliai”, kurie redaguoja internetinius puslapius Rusijos naudai; “troliai prisegtukai”, kurie nuolat dalinasi nuorodomis į Rusijai palankius straipsnius ir video įrašus.

Nors bendras Kremliaus trolių skaičius atrodo nelabai įspūdingai, tačiau jie yra “klijai” daug platesniam projektui.

Jei ieškosite kažko apie Ukrainą, tikėtina, kad 10 pirmųjų paieškos rezultatų bus prokremliškos nuorodos.

Kremliaus išlaikomi televizijos kanalai, rusiški laikraščiai kuria ir platina istorijas sukurtas Maskvoje, nevyriausybinės organizacijos, irgi išlaikomos Rusijos, siūlo šioms istorijoms “ekspertus”, istorijų “patvirtinimus” ir t.t. Tuo metu troliai skleidžia šias istorijas ir taip manipuliuoja internetinės paieškos sistemomis.

“Jei ieškosite kažko apie Ukrainą, tikėtina, kad 10 pirmųjų paieškos rezultatų bus prokremliškos nuorodos”, – teigia NATO komunikacijos ekspertė Sanda Svetoka.

“Mes turime suprasti strategijas, metodus, taktikas ir iš to sukurti gebėjimą pasipriešinti, atsakyti, laimėti ir apginti mūsų visuomenes, mūsų žmonių širdis ir protus, mūsų vertybių sistemas, mūsų visuomenių gyvenimo būdą”, – kalba J.Sartsas, turėdamas omeny ne tik Latviją. Mat Baltijos valstybėse išbandytus būdus Rusija pradeda naudoti ir kitose šalyse. Kremliaus ambicijos neturi ribų.

“Jie kuria tinklą, kurį galėtų kontroliuoti. Tai jie jau bandė panaudoti Vokietijoje (panaudodami pabėgėlių temą), kad labai rimtai sutrikdytų politinį procesą. Angela Merkel buvo nepalenkiama sankcijų pratęsimo Rusijai rėmėja”, – pridūrė J.Sartsas.

Ar Rusija taip bandė spausti A.Merkel? “Jei tai būtų buvusi tik bausmė, tuomet viskas gal ir nieko tokio, bet tai buvo patikrinimas, ar jie gali sukurti problemas ir sąlygoti politinius pokyčius Vokietijoje”, – atsako ekspertas

“Jie naudoja rusakalbius, socialinę mediją, bandydami sukurti trikdžius. Pasitelkia kraštutinių dešiniųjų naratyvą ir jį išnaudoja…”, – priduria J.Sartsas.

Jie kuria tinklą, kurį galėtų kontroliuoti. Tai jie jau bandė panaudoti Vokietijoje.

Jis taip pat pažymi, kad kitos Vakarų valstybės, tarp – jų Didžioji Britanija, irgi negali jaustis saugios. J.Sartsas priminė, kaip britų leiboristų lyderis Jeremy Corbynas pasirodė Kremliaus kontroliuojame kanale “Russia Today”: “Jis turėtų suprasti, kam yra skirta “Russia Today” ir jos tikslas – įtaka. Žiūrint pro politiko akinius galima džiaugtis galimybe pasirodyti, bet kartu taip legetimizuojamas šis kanalas ir tai gali panaudota prieš jus bet kada, nes tai, ką jie daro, nėra objektyvi žurnalistika”, – teigia ekspertas.

NATO centre dirbantis britas leitenantas pulkininkas Simonas Westas ant žemėlapio rodo, kokios šalys jau susilaukė Rusijos informacinių atakų: Švedija ir Suomija “mušama” dėl  tariamo iš Rusijos įvaikintų vaikų seksualinio išnaudojimo. Baltijos šalyse – Rusija veikia ypač aktyviai. “Kartais man atrodo, kad aš tai įsivaizduoju. Bet kai važiavau į biurą šiandien, muziką radijo grotuve pakeitė Rusijos naujienų programa”, – pastebi jis.

Ukraina, tuo metu, pavirto “korumpuota nacių valstybe”.

Gruzijoje, kurioje Rusija kas kelias savaites paslenka sieną 50 metrų, Kremliaus propaganda švenčia pergalę – ši šalis vadinama  “nenuspėjama”, be aiškių sienų ir dėl to galinti įtraukti NATO į karą, jei prisijungs prie aljanso.

Toliau – Britanija. “Nigelis Farage’as (euroskeptikas – red. past.) dažnai pasirodo “Russia Today” eteryje. Žinoma, ne taip dažnai, kaip George’as Galloway (kairysis britų politikas – red. past.) – klasikinis naudingas idiotas”, –  kalba S.Westas.

Visą originalų straipsnį skaitykite čia

 

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar jau esate apsisprendę, už kurią partiją ir politiką balsuosite Seimo rinkimuose?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...