2011 Rugpjūčio 15

Kovai su sausra „trečiojo pasaulio“ šalims buksyruokime ledkalnius

veidas.lt

Jei Mahomedas neina pas kalną, tai… Visai realu, jog netrukus gali būti įgyvendintas iš pirmo žvilgsnio keistokas sumanymas sausros ir gėlo vandens nepritekliaus kamuojamoms vadinamojo „Trečiojo pasaulio“ šalims iš subarktinių zonų vilkti gėlo vandens ledkalnius.

Dabar ekologiniu verslu užsiimantis Džordžesas Maudžinas (Georges Mougin) prieš keturiasdešimt metų pasiūlęs tokią idėją, buvo negailestingai išjuoktas. Tačiau naujausi kompiuterinio modeliavimo rezultatai byloja, jog toks sumanymas yra ne tik įvykdomas, bet ir perspektyvus.

Garbingo 86-erių metų amžiaus sulaukęs vyriškis savo idėją siūlė dar praėjusio šimtmečio viduryje, baigdamas inžinerijos studijas. Jis suprojektavo izoliacinį ledkalnio gaubtą, į kurį įsuktas aisbergas be didesnio pavojaus ištirpti galėtų būti buksyruojamas į šiltesnio klimato zonas, kur neretai stokojama gėlo vandens.

Nors Dž. Maudžinas tada tučtuojau sulaukė palaikymo iš vieno Saudo Arabijos princo, ekspertai buvo negailestingi ir jo projektą vertino kaip per daug sunkiai įgyvendinamą ir per brangų. Kol Dž. Mauždinas įgyvendino kitus projektus (taip pat ir požeminio tunelio po Lamanšo sąsiauriu projektą), ledkalnio buksyravimo idėja keletą dešimtmečių taip ir pradūlėjo stalčiuose.

Tačiau prieš porą metų prancūzų programinės įrangos gamintoja „Dassault Systemes“ kreipėsi į Dž. Maudžiną su pasiūlymu sumodeliuoti jo teoriją. Trimatis projekto modelis byloja, jog septynis milijonus tonų sveriantis ledkalnis vieninteliu buksyruojančiu laivu nuo Niufaundlendo salos prie Kanarų salų galėtų būti nutemptas vos per penketą mėnesių.

Kompiuterinio modeliavimo metu paaiškėjo, jog maždaug 38 proc. ledkalnio tokios kelionės metu visgi ištirptų. Tačiau 62 proc. sušalusio gėlo vandens kalno liktų – kodėl šio vandens nepanaudojus sausrų kamuojamų plotų drėkinimui? Taip pat buvo paskaičiuota, jog 30 mln. tonų sveriančio ledkalnio visiškai pakaktų metams gėlu vandeniu aprūpinti pusę milijono gyventojų.

Kompiuterinio modeliavimo rezultatai taip pat atskleidė, jog projektas tam tikru metu būtų neįgyvendinamas, kadangi buksyruojantis laivas mėnesiui „įstrigtų“ povandeninėse srovėse, o per tą laiką ledkalnis gerokai aptirptų, ir jo vilkti toliau nebeapsimokėtų. Tačiau jei ledkalnio vilkimo operacijos pradžia būtų perkelta iš gegužės į birželį, vilkikas savo darbą atliktų per 141 parą, o tokia kelionė atsieitų 24 mln. litų.

Pats idėjos autorius Dž. Maudžinas tikisi, jog naujausi skaičiavimai padės privilioti 8 mln. litų investicijų, kad kitais metais būtų galima kiek mažesnių matmenų ledkalnį nubuksyruoti iš Antarktikos vandenų į Australiją.

Parengė Saulius Žukauskas,
sauliuszukauskas01@gmail.com

Technologijos.lt

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...