2010 Liepos 09

Komercinis kinas

Kiek pinigai lemia filmo sėkmę?

veidas.lt

Pasaulio futbolo čempionate favoritėmis laikytos ir geriausius žaidėjus turėjusios Europos šalių rinktinės po gėdingų pralaimėjimų išvažiavo namo. Panašios tendencijos šią vasarą išryškėjo ir komercinio kino repertuaro aikštelėse. Populiariausių aktorių kozirius išmetusios Holivudo studijos patyrė netikėtus ir skambius fiasko. Jų neišgelbėjo sudėtingiems filmavimo darbams dosniai atseikėti pinigai ir rinkodaros vilionėms išleistos papildomos dešimtys milijonų.

TV serialą atnaujinusio veiksmo trilerio “A komanda”, romantinės komedijos “Ponas ir ponia gangsteriai”, nuotykių epo “Persijos princas”, šeimyninės komedijos “Marmadukas” ir romantinio veiksmo trilerio “Kaip diena ir naktis” finansinės nesėkmės dar kartą įrodė, kad šimtais milijonų dolerių skaičiuojami įspūdingi biudžetai negarantuoja galutinės pergalės. Vilčių nepateisinusiems išliaupsintiems hitams nosis dažnai nušluosto gerokai mažiau kainavę ir reklaminių ditirambų negiedoję filmai, kurie tyliai užsitarnauja auditorijos simpatijas, bent trigubai viršija gamybai paaukotas sąnaudas ir maloniai nustebina fantastiško pardavimo nesitikėjusius užsakovus.

"Veido" archyvas

“A komanda”

Karatistai šėlsta

Karštą bulvę iškasę prodiuseriai tuoj pat skuba naudotis palankia situacija ir išsunkti visus įmanomus pinigus iš žiūrovų. Tokiais tikslais vienas po kito kepami nebūtinai reikalingi tęsiniai, kuriuos kasdien tobulėjančios šiuolaikinės technologijos pagardina trimačiais efektais. Vos tik kažkokio filmo mechanizmas suveikia, iš karto Holivudo studijų strategai pakeičia labiausiai sugedusius sraigtelius ir uždega žalią šviesą antrai ar trečiai serijai su solidesnėmis investicijomis.

Ką tik laimė nusišypsojo neplanuotai sublizgėjusiai šeimyninei veiksmo dramai “Karatė vaikis” su nepavargstančiu kungfu veteranu Jackie Chanu ir garsaus aktoriaus Willo Smitho sūnumi Jadenu. Birželio 11 d. startavęs 1984 m. kultinio filmo perdirbinys neišsigando galingiau reklamuotų milžinų konkurencijos ir užtikrintai išspardė užpakalius žiūrovų nepajėgusiems sudominti “A komandos” vyrukams. Vos 40 mln. JAV dolerių kainavęs legionieriaus iš Norvegijos Haraldo Zwarto kūrinys vien tik JAV kino teatruose surinko 135 mln. JAV dolerių, o kur dar kitos šalys?
Nenuostabu, kad rugsėjo 3 d., kai “Karatė vaikis” išeis į pasimatymą su Lietuvos žiūrovais, užjūryje jau bus rašomas jo tęsinio scenarijus.

Tęsiniai iš reikalo

Visi ženklai rodo, kad netrukus sulauksime žinių apie dar vieną “Sekso ir miesto” seriją, kol pagrindinės aktorės neprarado prekinės išvaizdos. 100 mln. JAV dolerių biudžetu įkainota feministinė romantinė komedija buvo sužeista ypač nepalankiomis recenzijomis ir JAV kino teatruose pardavė gerokai mažiau bilietų nei planavo, bet neįvykdytus planus namuose kompensavo puikiomis atostogomis Europos ir Azijos šalyse, uždirbusiomis 172 mln. JAV dolerius. Filmas jau atsipirko ir skaičiuoja pelną, tad investuotojams neturėtų sukelti abejonių.

"Veido" archyvas

“Seksas ir miestas 2″

Akivaizdu, kad logiško tęsinio sulauks ir pajamingiausias visų laikų filmas “Įsikūnijimas” (Pandoros planeta praturtėjo 2,73 mlrd. JAV dolerių), kurio viso pasaulio žiūrovai lauks puoselėdami milžiniškus lūkesčius, o Jamesas Cameronas garantuotai gaus tokį biudžetą, kokio tik panorės. Jis vienintelis žino, kaip titaniškas išlaidas paversti rekordiniu uždarbiu. Priešingos nuotaikos toli ieškoti nereikia – 200 mln. JAV dolerių smėliu išpilstęs “Persijos princas” JAV teritorijoje buvo nokautuotas  liūdinančiu 86 mln. JAV dolerių pardavimu ir subjurusią nuotaiką tik dalinai pasitaisė per vizitus užsienyje (226 mln. JAV dolerių pajamos visame pasaulyje), tačiau kad atsipirktų, jam trūksta bent 90 mln. JAV dolerių.

Du viename

Pastaruoju metu stebime naują holivudinio pasipelnymo taktiką. Pirmiausia magiškosios “Poteriados” strategai nusprendė rašytojos Joanne K.Rowling pastarosios knygos “Haris Poteris ir mirties relikvijos” ekranizaciją perskelti į du atskirus filmus ir dar pasikinkyti 3D šluotą. Oficialiai teigiama, kad scenaristams nepavyko sutalpinti visos medžiagos į tradicinės trukmės reginį. Tačiau nereikia būti dideliais gudročiais, kad išgliaudytume tikrąją protingo sprendimo priežastį – tai pinigai. 2009 m. burtažodžius sėkmingai sukalbėjusi fantazija “Haris Poteris ir Netikras princas” kainavo 250 mln. JAV dolerių, o prisipildė beveik keturis kartus didesnę sumą – 934 mln. JAV dolerių. Dabar gi septintoji serija bus pagaminta už tą patį biudžetą, bet du filmai driokstels 2 mlrd. JAV dolerių.

Fenomenalaus populiarumo sulaukusio “Saulėlydžio” apsukrūs prodiuseriai taip pat sparčiai dirba vadovaudamiesi patarle “melžk karvę, kol ji pieno duoda”. 2008 m. rudenį iltinius dantis suleidęs pirmasis filmas kainavo nerizikingus 37 mln. JAV dolerių ir išlydėjo saulę į naktį su 393 mln. JAV doleriais, kuriuos beveik lygiomis dalimis sunešė JAV ir likusio pasaulio paaugliai. Lygiai po metų sušvitusios “Jaunaties” gamyba pabrango iki 50 mln. JAV dolerių (labiausiai dėl aktorių honorarų ir specialųjų efektų gausos), o pajamos sensacingai pakilo net iki 710 mln. JAV dolerių. Trečiajai daliai užgimti pakako pusmečio ir 70 mln. JAV dolerių biudžeto, bet su “Užtemimu” jau tikimasi įstoti į milijardierių būrį. 2011 m. jau planuojama “Švintanti aušra” tikrai išsiplės į dvi serijas, nors knygos apimtis to visai nereikalauja. Kodėl gi nepriklausoma studija “Summit” turėtų atsisakyti pagundos nufilmuoti daugiau medžiagos su aktorių trijule neviršydama 100 mln. JAV dolerių biudžeto, o “Saulėlydžio” gerbėjus apmokestinti du kartus?

"Veido" archyvas

“Saulėlydis”

Kita vertus, žurnalų viršeliuose nutiražuoti veidai ir per visus kanalus linksniuojami vardai tikrai ne visuomet užtikrina studijoms ramų gyvenimą. Antai broliai Andy ir Larry Wachowskiai nustebino pasaulį trilogija “Matrica” (pirmoji serija kainavo vos 63 mln. JAV dolerius, o prikaupė 464 mln. JAV dolerių), bet daugiau nieko ypatingo nesugeba padaryti ir tik prodiusuoja televizijos eteriui tinkamus niekalus (40 mln. JAV dolerių supjaustęs “Nindzė žudikas” prisilašino 61 mln. dolerių visame pasaulyje ir mojavo kardu nuostolingai). Tačiau didžiausia ambicingų brolių bėda vadinasi “Speed Racer”. Paslaptimis apipinti filmavimo darbai Berlyne išpilstė į kiaurus bakus 120 mln. JAV dolerių, garantuota sėkme įtikėję “Warner Bros.” rinkodaros protai investavo dar 80 mln. JAV dolerių į reklamą, o animuotos lenktynės aplink pasaulį kirto finišo liniją su niekingais 94 mln. JAV dolerių.

Ką reiškia žiūrovų smūgis šlapiu skuduru per veidą, įsitikino ir rusų kino maestro Nikita Michalkovas. Jis šešerius metus lipdė ambicingąjį karinį epą “Saulės nualinti: pasipriešinimas”, kuris galėjo kainuoti per 70 mln. JAV dolerių. Bet ryški didybės manija, bičiulystė su Vladimiru Putinu ir prastas įvaizdis viską nubraukė vos per tris dienas.

Brangiausias visų laikų rusiškas filmas per premjerinį savaitgalį kino teatruose šaudėsi ir sprogdinosi tuščiose salėse. 3,7 mln. JAV dolerių pajamos – toli gražu ne tokie skaičiai, kokių laukė Nikita. “Saulės nualinti: pasipriešinimas” galutinai sužlugo surinkęs 7,2 mln. JAV dolerių Rusijoje, sulaukęs blogų atsiliepimų ir nulinio susidomėjimo Kanų festivalio mugėje. Tai yra aukščiausio lygio katastrofa.

Išbandymų vasara

Daugiausiai repertuaro bombų sprogsta vasarą, nes per keturių mėnesių sezoną nuo gegužės iki rugpjūčio žiūrovų teismui atsiduoda brangiausiai kainavę superfilmai, tačiau ne visiems pavyksta susikalbėti su paprastais žmonėmis. Bet kokio filmo sėkmė labiausiai priklauso nuo publikos opinijos, reklamos gausumo ir šalutinių veiksnių (pvz., pasaulio futbolo čempionatas, olimpinės žaidynės, prastas aktoriaus įvaizdis), nuviliojančių klientus į kitas pramogas.

Didžiosios studijos nujaučia, kai laiko rankose tiksinčią bombą, todėl iki paskutinės minutės delsia rodyti rizikingus filmus viską griaunančiai spaudai ir mėgina apsisaugoti nuo negatyvių atsiliepimų. Kiekvieno būsimojo hito šeimininkai dažniausiai negaili pinigų reklamai (išlaidos siekia nuo 20 iki 100 mln. JAV dolerių, kurie neįtraukiami į biudžetą).

Geras žodis turi aukso vertę. Tuo įsitikino 2009 m. rugsėjį po didžiojo vasaros šurmulio tyliai išleistas eksperimentinis siaubo trileris “Paranormalus aktyvumas”. Jo statiškas veiksmas vyksta naktį viename kambaryje, jame nėra nė vieno žinomo aktoriaus, jis kainavo kuklius 15 tūkst. JAV dolerių ir dvejus metus gulėjo stalčiuje niekam nereikalingas. Bet kuklusis nežinomasis sukėlė baisingai ažiotažinę sensaciją – vien Amerikoje bilietų pardavimas peršoko 107 mln. JAV dolerių ir dar 85 mln. JAV dolerių pridėjo išsigandę užsieniečiai.

Idėją ir gilią mintį turintys filmai dažnai susiduria su sunkumais, nes tūlas žiūrovas tingi kine galvoti. Animacinė komedija “Žaislų istorija 3″ stipriai rizikavo atidariusi apdulkėjusias dėžes su nepamirštais legendiniais žaislais. Net 200 mln. JAV dolerių kainavęs ir šedevrui prilygstantis nuostabusis tęsinys pataikė į dešimtuką ir sužaidė per nostalgiškus prisiminimus bei žiūrovų emocijas. 110 mln. JAV dolerių per premjerinį savaitgalį – tai visų laikų holivudinis rekordas. Liepos viduryje filmas su kaupu atpirks milžiniškas sąnaudas, o pridėjus užsienio šalyse pagal instrukcijas surinktas pajamas galės realiai pretenduoti į milijardierių būrį. Jam šiandien priklauso tik šeši filmai: “Įsikūnijimas”, “Titanikas”, “Žiedų valdovas: karaliaus sugrįžimas”, “Karibų piratai: numirėlio skrynia”, “Alisa stebuklų šalyje” ir “Tamsos riteris”.

"Veido" archyvas

“Žiedų valdovas: karaliaus sugrįžimas”

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...