2010 Liepos 04

Žiniasklaida

Kam tarnaus naujasis Visuomenės įstatymo projektas?

veidas.lt

Seime ir toliau kaip niekada tyliai gvildenamos Visuomenės informavimo įstatymo pataisos: už akių baigiama nuspręsti, kad jau nuo kitų metų liepos Lietuvos gyventojai už lietuviškas televizijas privalės mokėti brangiau.

"Veido" archyvas

Panaikinus prievolę lietuviškas programas kabelinių televizijų žiūrovams rodyti nemokamai, atveriami vartai rusiškai propagandai

Kabelinių televizijų konkurentai trina rankomis: jau netrukus atsivers naujas pajamų šaltinis, kurį jiems teikte įteiks Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimus svarstantys Seimo nariai. Gal iš baimės prieš artėjančius savivaldos rinkimus, gal siekdami asmeninės naudos, o gal iš paprasčiausio nenuovokumo parlamentarai užsimerkia prieš viešąjį interesą ir rengiasi panaikinti prievolę lietuviškas programas kabelinių televizijų žiūrovams rodyti nemokamai.
Jau informavome apie tai, kokią grėsmę – nacionalinę valstybei ir ekonominę gyventojams – kelia ši kaip tik dabar svarstomame Visuomenės informavimo įstatyme numatyta naujovė. Tai, kad retransliuotojai (tarkime, kabelinės televizijos) nebeprivalės nemokamai rodyti komercinių lietuviškų programų, išskyrus LRT, reiškia, kad arba kabelinės televizijos nuspręs nerodyti savo abonentams kai kurių didžiųjų lietuviškų komercinių TV programų, arba pakels jiems mėnesinį mokestį, arba ieškos kitų alternatyvų, pavyzdžiui, nemokamų rusiškų kanalų, kuriuos pradeda transliuoti Lietuvos pasienyje vienas po kito dygstantys Rusijos skaitmeniniai siųstuvai.

Tiesa, suvokdami, kad, brangindami TV transliacijas žiūrovams atveria vartus rusiškai propagandai, trys konservatorių partijos nariai parlamentarai Stasys Šedbaras, Arvydas Anušauskas ir Paulius Saudargas skubiai pasiūlė “saugiklį”, Seime įregistruodami naują įstatymo pakeitimo projektą, kuriuo kabelinių televizijų retransliacijose programos rusų kalba sudarytų ne daugiau kaip 10 proc. bendro TV kanalų turinio.

Skamba gal ir gražiai, bet tik iš pirmo žvilgsnio, neįsigilinus į esmę. Konservatorių pasiūlytas projektas naudingas išimtinai tik vienam rinkos dalyviui – daugiausiai rusiškų programų transliuojančiam “Viasat”, kuriam pataisose numatomi apribojimai vis tiek negalios, nes palydovinio kanalo licencija išduota Londone ir jis nepavaldus Lietuvos jurisdikcijai.

Be to, argi ne keista, kad toks svarbus siūlymas svarstomas nepasitarus nei su visuomene, nei su televizijos bendruomene. Juk iš esmės tai niekuo nesiskiria nuo, tarkime, naujų mokesčių įvedimo: tiek keliant PVM, tiek brangstant televizijoms gyventojai patirs daug išlaidų. Skirtumas tik tas, kad pirmuoju atveju daugiau pinigų surenka valstybė, o antruoju – didžioji dalis pajamų, gautų apmokestinus kabelines televizijas, iš Lietuvos iškeliaus.

Ne mažiau klausimų kelia ir tai, kaip ir kokia tvarka vyksta patys naujojo įstatymo svarstymai.

Pasirodo, Seime buvo nuspręsta pradinį Visuomenės informavimo įstatymo projektą išskaidyti į kelias dalis. Su Europos Sąjungos direktyvų įgyvendinimu susijusias nuostatas svarstyti pirmiausia, o su direktyva nesusijusius klausimus atidėti vėlesniam laikui. Tai atrodė visiškai logiška, nes dėl ES direktyvos neįgyvendinimo prieš Lietuvą jau pradėta pažeidimo procedūra, ir delsti nebebuvo kada.

Tačiau iš tiesų viskas yra priešingai. Vadinamasis direktyvinis projektas dėl neaiškių priežasčių užstrigo ir labai abejotina, ar jį bus spėta priimti iki Seimo sesijos pabaigos. Tuo tarpu su direktyva nesusijęs Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektas interesų grupių yra skubinamas ir slapta nuo visuomenės visomis išgalėmis stumiamas į priekį.

“Must carry” principas veikia daugelyje ES šalių

Nemokamų nacionalinių TV retransliavimo principas, darvadinamas “must carry” (liet. “privalomas paketas”), veikia 21-oje ES valstybėje. Viso labo tik šešiose ES šalyse šio principo atsisakyta. Keistas atsitiktinumas: šalyse, kuriose veikia “Modern Times Group” (MTG), sistemingai siekiama panaikinti šį visuomenei palankų principą. Neabejotina, kad pagrindinis MTG kompanijos tikslas – savo rankose sutelkti kuo didesnę TV rinkos dalį.

Šalyse, atsisakiusiose “must carry” principo, MTG, valdanti Lietuvoje gerai žinomus kanalus TV3, TV6 ir palydovinę televiziją “Viasat”, įgauna galimybę daryti spaudimą retransliuotojams: norite turėti galimybę savo žiūrovams pasiūlyti mūsų programas, tada mokėkite, norite gauti pigiau – netransliuokite mūsų konkurentų.

Toks scenarijus kartojasi beveik visose šalyse. Danijoje panaikinus “must carry” principą MTG nuo pat pradžių ėmėsi spaudimo. 2006 m. MTG kartu su valstybine Danijos TV įkūrė sporto kanalą. Pagal Danijos įstatymus retransliuotojai privalo užtikrinti, kad rodys socialinių programų rinkinį, į kurį įeina nacionaliniai valstybiniai kanalai ir keli regioniniai, ir šio kanalų rinkinio kaina griežtai apribota. MTG darė spaudimą retransliuotojams, kad šie įtrauktų į šį rinkinį jų kanalus, pašalindami konkurentus. Priešingu atveju jie, pavyzdžiui, nesuteikdavo teisės retransliuoti populiaraus sporto kanalo. Prieš kelias savaites, po ilgai trukusio bylinėjimosi, Danijos konkurencijos taryba nusprendė, kad MTG reikalavimai yra neteisėti.

Taigi šio principo panaikinimas – ginklas MTG rankose. O tai reiškia, kad rinkoje įvyks persiskirstymas: kabelinės televizijos Lietuvoje negaus teisės retransliuoti MTG rengiamų programų, praras patrauklumą, o palydovinė televizija “Viasat” lyg netyčia pasiūlys alternatyvą, kuriai, kaip liaudyje sakoma, tiesiog bus neįmanoma atsispirti.

Galiausiai Lietuvos TV rinkoje dominuojančiai MTG bus suteikta karališka privilegija, o apie tolesnius Lietuvos TV raidos padarinius galima tik spėlioti.

Televizija be sienų

Remiantis oficialiomis MTG ataskaitomis, Baltijos valstybėse jie patyrė milžiniškų nuostolių dėl sumažėjusių reklamos pardavimo pajamų. Regis, “must carry” atsisakymas “liberalizuojant” rinką ir apmokestinant žiūrovus yra bandymas kompensuoti prarastus milijonus. Žinodami, kokią įtaką televizija turi Seimo nariams ir politikams, galime neabejoti: MTG priemonių, kaip paraginti Seimo narius priimti jiems palankius sprendimus, tikrai turi.

Trijų Seimo narių pasiūlytas įstatymo papildymo projektas kaip kelrodė žvaigždė rodo kelią kitiems, kaip apeiti šalies įstatymus. Kopijuodamas “Viasat” sprendimus “Pervyj Baltiskij Kanal” taip pat pasirūpino licencija Didžiojoje Britanijoje, siekdamas netrukdomai vykdyti ideologinę intervenciją į mūsų šalį.

Keista, kad institucijos, kurių yra ne viena ir ne dvi ir kurios privalo kontroliuoti įstatymų vykdymą ir net ginti nacionalinius valstybės interesus, neatlieka savo funkcijų, o mieliau užsiima interesų grupių protegavimu.

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...