2012 Gegužės 06

Naikintuvų kartų kaita

veidas.lt

JAV Karinės pajėgos skyrė 18 metų, kad per šį laiką būtų pakeista naikintuvų „Super Hornet“ karta.

JAV karinių pajėgų vadovybė paskelbė konkursą sukurti naujos kartos karinį lėktuvą, kuris iki 2030 metų turėtų pakeisti dabar naudojamą naikintuvą „F/A – 18E/F Super Hornet“ ir radioelektroninės kovos lėktuvą „E/A-18G Growler“.  Naujasis naikintuvas pagal savo charakteristikas turėtų būti ne tik pranašesnis už dabar naudojamus, bet ir pagal savo kainą turėtų būti įperkamas karinėms pajėgoms, jo techninio aptarnavimo kaina taip pat turi būti prieinama. Kainos faktorius, pasak kariškių, bus vienas pagrindinių veiksnių renkantis geriausius lėktuvų konstravimo kompanijų pasiūlymus.

„Pagrindinis šio konkurso tikslas – surinkti informaciją apie perspektyvinius lėktuvus, kurie tarnautų atominiuose lėktuvnešiuose ir galėtų užtikrinti dominavimą oro erdvėje jūroje. Užduotys naujajam lėktuvui išdėstytos direktyvoje „A2/AD, anti-access/area denied operational environment“. Užduočių būsimam lėktuvui sąrašas prasideda oro mūšio veiksmais, kova su priešo laivais ir baigiasi smūgiais į antžeminius taikinius“, – rašo žurnalas „Flightglobal“.

Be to, naujasis naikintuvas turi turėti visas šiuolaikinių karinių lėktuvų savybes: galimybę papildyti degalų atsargas ore, apskaičiuoti ir suplanuoti taktinius veiksmus, stebėti ir sunaikinti priešo taikinius, sugebėti slopinti priešo radioelektroniką. Kariškiai vertinimui priims tiek visai naujus projektus, tiek projektus, sukurtus jau esamų technologinių inovacijų pagrindu. Būsimas lėktuvas, jau gavęs kodinį „F/A-XX“ pavadinimą, galės būti tiek pilotuojamas, tiek ir bepilotis.

Naujasis lėktuvas turi būti pritaikytas bazuotis „Nimitz“ ir „Jerald Ford“ tipo lėktuvnešiuose, veikti vienoje grandyje kartu su bombonešiais „F-35C Lightning II“ ir bepiločiais skraidančiais žvalgybos aparatais. Naujasis naikintuvas turi būti pritaikytas dabartiniams lėktuvnešių deniams ir turi turėti panašias kaip ir dabar pakilimo-nusileidimo savybes, kad nereikėtų nieko iš esmės keisti.

Naujojo „F/A-XX“ projekto techninė informacija turi būti paruošta iki 2020 metų, o pirmieji kovai parengti lėktuvai armijai turi būti atiduoti iki 2030 metų. Šis laikas gali būti nedaug keičiamas priklausomai nuo būsimųjų lėktuvų kainos, tačiau gautinis terminas neturi būti vėlesnis nei 2035 metai. Kaip tik tuomet baigsis dabar armijos naudojamų šiuolaikinių naikintuvų „F/A-18E/F Super Hornet“ apskaičiuotas resursas.

Kitų reikalavimų būsimam naikintuvui JAV karinės pajėgos kol kas nenurodo.

JAV Karinių jūrų pajėgų taktinės aviacijos štabo viršininko, kontr-admirolo Donaldo Gaddiso žodžiais, kuriant naują naikintuvą Pentagonas reikalauja bendradarbiauti skirtingoms JAV kariuomenių rūšims – Karinėms jūrų pajėgoms, Oro pajėgoms ir t.t. Jau aišku, kad artimiausiu metu JAV oro pajėgos skelbs konkursą šeštosios kartos F-X naikintuvui sukurti, kuris pakeistų morališkai pasenusį „F-22 Raptor“. D. Gaddiso teigimu Karinėms jūrų pajėgoms teks kooperuotis su Oro pajėgomis keliomis kryptimis. Pirma, oro ir jūrų pajėgoms gali būti sukurti lėktuvai, turintys vienodą vidaus įrangą ir panašias kovines sistemas, tačiau skirtingas skraidymo charakteristikas. Antra, vieno lėktuvo pagrindu gali būti sukurtos trys skirtingos versijos – Jūrų pajėgoms, Oro pajėgoms ir JAV Jūrų pėstininkams. Jau šiandien yra aišku, kad  būsimieji „F/A-XX“ ir ‚F-X“ naikintuvai turės bendrą variklį. Kariškių teigimu, bus naudojami nauji jėgos agregatai, o ne jau esami. Į naujų variklių konstravimą bus kreipiamas labai didelis dėmesys, kadangi nuo jų pajėgumo priklausys būsimojo naikintuvo skrydžio nuotolis ir galimybė turėti kur kas daugiau sunkios ginkluotės. Nuo variklio priklausys ne tik galimas nuskristi atstumas, bet ir laikas, praleistas ore. Kariškių teigimu, naujas lėktuvas turės būti taupesnis. Kita vertus, skirtingų būsimųjų modelių varikliai turi būti unifikuoti, kadangi taip paprasčiau bus juos aptarnauti ir tiekti atsargines detales.

Karinės pajėgos reikalavimus naujajam naikintuvui vertins pagal 64 kriterijus, suskirstytus i į 14 kategorijų: masė, sparnų geometrija, maksimali kilimo masė, variklio galia, energetinis aprūpinimas, ginkluotė, elektroninės kovos sistemos, galimybė veikti su kitais skraidymo aparatais ir t.t.

Kiek žinoma, ties būsimuoju naikintuvo projektu kol kas dirba tik vienas koncernas – „Boeing“. Jis  būsimąjį naikintuvą kurti pradėjo 2009 m. o pernai vienoje karinėje konferencijoje pristatė dvi būsimojo naikintuvo koncepcijas. Po šio pristatymo ekspertai priėjo nuomonės, kad naikintuvo koncepcija turėtų būti panaši kaip ir bombonešio „A-12 Avenger“ kūrimo programa, kuri prieš dešimt metų buvo nesėkminga. Tačiau „Boeing“ dabar tikisi sėkmės. Kompanija jau konstruoja būsimą naikintuvą „F/A-50“ sąlyginiu pavadinimu „beuodegis“. Jis turės du viršgarsinius reaktyvinius variklius ir moderniausią „neatpažinimo“ technologiją.

Konkurentu „Boeing“ kompanijai kuriant „F/A-XX“ naikintuvą turėtų būti kita kompanija – „Northrop Grumtan“, kuri šiuo metu baigia konstruoti kovinį bepilotį skraidymo aparatą „X-47B UCAD-D“ karinėms jūrų pajėgoms. Prie šių kompanijų žada prisidėti ir „Lockheed Marin“, sukūrusi naikintuvą F-22 ir šiuo metu baigianti F-35 naikintuvo projektą.

Daugiau šia tema:
  • Nėra panašių straipsnių.
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...