2013 Kovo 15

Lietuva, kuri tik lietuviams, neturi ateities

Algimantas Šindeikis

 

 

Būtų didelė klaida norinčiuosius tautiškai švęsti Kovo 11-ąją vertinti taip pat, kaip ir skanduojančiuosius šūkį „Lietuva lietuviams“.

 

Stebint Lietuvos valstybės nepriklausomybės atkūrimo eitynes kyla pagrįstas klausimas, ar lietuvis turi vaizduotę. Ar ardamas dirvą, sukdamasis apie kiaulių ir galvijų uodegas, maniakiškai prilipęs prie televizoriaus ekrano, kuriame mato tik silpnapročiams ir idiotams skirtas pramogines bei informacines laidas, skaitydamas tekstus interneto socialiniuose tinkluose ir portalų komentaruose, kuriuos fekalinės saviraiškos laisvės „herojai“ stebuklingu būdu perkėlė į modernią šiuolaikinę komunikaciją tiesiai nuo sovietinių viešųjų išviečių sienų, jis gali mokytis nepriklausomai mąstyti ir matyti toliau nei ta dirva, uodegos, televizijų kretinai ir internetinės išvietės?

Ar toks „modernus“ lietuvio gyvenimo būdas skatina mąstyti ir blaiviai vertinti, kas vyksta, kas slepiasi už horizonto ir kas mūsų visų laukia rytoj? Ar tarp šiandienės Lietuvos kultūros, politikos debatų, viešosios erdvės kunkuliavimo lietuvis gali tinkamai pasinaudoti ta laisve, dėl kurios tiek šimtų metų kovojo jo protėviai, džiaugtis laisvo gyvenimo teikiamais malonumais, naujovėms, ar jis sugebės kritiškai vertinti save ir savo aplinką, būti pakantus kitokiems?

Ar asmuo, kuris neturi vaizduotės, proporcijos ir perspektyvos jausmo, gali suvokti, kaip jaučiasi jo kaimynas ir bendrapilietis lenkas, žydas, rusas ar baltarusis, išgirdęs, kad per Valstybės nepriklausomybės atkūrimo dienos šventines eitynes bliaunama „Lietuva lietuviams“? Ar šiandien bliovikai gali suvokti, kad kiekvienas Lietuvos pilietis ir jo gyvenimas Lietuvoje yra ypač svarbus ir reikšmingas Lietuvos valstybės išlikimui? Ir kad ta valstybė bus moderni bei konkurencinga pasaulyje tik tada, jei lietuviai sugebės į ją pritraukti prie jos kūrimo ir modernumo galinčių prisidėti kitų tautybių piliečių.

O kaip jaučiasi į Lietuvą Gedimino laiškų dvasia mūsų profesūros ir modernių įmonių vadovų pakviesti ir Lietuvoje tarptautinėse biotechnologijų įmonėse dirbantys mokslų daktarai, kurie su šeima atvažiavo penkeriems ar dešimčiai metų iš Pietų Korėjos, Portugalijos ar Kanados, gauna čia tokią algą ir sumoka tokius mokesčius, kuriuos vargu ar sumoka penki po savo dirvą ropinėjantys lietuviai? Ką jie grįžęs papasakos savo kolegoms apie šią valstybę prie Baltijos jūros? Ar tie, „tautiškai nusiteikę“ jaunuoliai turi vaizduotę, ar jie mąsto, ar suvokia savo atsakomybę už atviros ir konkurencingos Lietuvos valstybės ateitį?

Galima suprasti ir tuos neagresyvius, agresyvių nacionalistinių šūkių neskanduojančius lietuvius, kurie Kovo 11-ąją mato kaip tautinę šventę ir nori ją švęsti kaip dar vieną Dainų šventę. Jei formuojasi tokia valia, kad lietuviams reikia dar vienos Dainų šventės, kurį vyktų Kovo 11-ąją, ir ne Vingio parke, o Gedimino prospekte, tuomet ją reikėtų kuo greičiau įteisinti ir organizuoti. Juk daugelis tautiniais drabužiais apsivilkusiųjų ir dalyvavusiųjų Kovo 11-osios eitynėse kalba apie pakilią nuotaiką, pasijutimą tautos dalimi. Vadinasi, vien oficialūs vėliavų pakėlimų, politikų kalbų renginiai tautai įspūdžio nebedaro, ir žmonės nori švęsti patys.

Konstitucija įstatymų leidėjus ir jų vykdytojus įsakmiai įpareigoja tokią žmonių valią gerbti ir jiems netrukdyti. Žinoma, tautiškai nusiteikę lietuviai neturėtų pamiršti pakviesti į savo šventę ir bendrapiliečių lenkų, žydų, rusų, kurie taip pat yra prisidėję prie Lietuvos valstybės laisvės kovų ir jos klestėjimo. Kaip tikras sovietinis idiotizmas atrodo tai, kad Kovo 11-ąją centrinėje sostinės gatvėje turi budėti šimtai policininkų ir saugoti Gedimino prospektą nuo norinčiųjų švęsti atkurtos nepriklausomybės dieną.

Bet būtų didelė klaida norinčiuosius tautiškai švęsti Kovo 11-ąją vertinti taip pat, kaip ir skanduojančiuosius šūkį „Lietuva lietuviams“. Tai visiškai skirtingos politinės valios reiškiniai. Pirmieji nori linksmintis ir džiaugiasi būdami lietuviai, jie neturi jokio poreikio menkinti kitas tautas ir kitos tautybės bendrapiliečius, o štai skanduotojai ieško savo tapatybės konfliktuodami su ne lietuvių kilmės bendrapiliečiais. Jie neišsipildžiusių ar net liguistų lūkesčių nesėkmę nori užkelti ant pečių tiems, kurie yra kitokie.

Tai jokia naujiena. Tokio nacionalizmo pasireiškimo pilna visur – nuo Prancūzijos iki Rusijos, nuo Italijos iki Norvegijos. Tačiau tautinė diskriminacija neturėtų būti toleruojama. Tiems neandertaliečiams, kurie lietuvybę supranta kaip savo olos gynimą nuo bet kurio pašaliečio, centrinėje Lietuvos valstybės sostinės gatvėje nėra ką veikti. Jei ši gatvė būtų užimta tautiškai Kovo 11-ąją švenčiančių lietuvių, akivaizdu, kad kelios dešimtys nacionalistų paskęstų kaip lašas jūroje.

Modernus pasaulis yra globalus. Tik keičiantis idėjomis, darbo vietomis, mokslo laimėjimais, technologiniais atradimais, universitetų auditorijomis, laboratorijų darbuotojais, galima užsitikrinti savo konkurencingą ir orų buvimą pasaulyje, tolesnį vystymąsi ir pažangą, pasinaudojant viso pasaulio piliečių civilizaciniais pasiekimais, kultūra. Jokios, net ir etniškai monolitiškesnės valstybės už Lietuvą šiandien neina tautinio gryninimo keliu.

Štai Vokietija turi naują “gastarbaiterių” kartą. Į šią šalį vėl atvyksta tūkstančiai ispanų, graikų, portugalų ir prancūzų. Atvykstantieji yra puikūs inžinieriai, mokslininkai, technologai, menininkai. Juos Vokietija priima su viltimi, kad ir toliau sugebės išlikti viena konkurencingiausių pasaulio valstybių. Politikai mato šio proceso neišvengiamumą, nes jaunieji vokiečiai yra aptingę ir ne tokie uolūs inžinerinių mokslų srityje. Gerų inžinierių tiesiog trūksta, o ir konkurencija Vokietijos jaunimui pasitarnaus kaip teigiamas impulsas. Neonaciai, kurie prieštarauja šiam procesui, tuoj turėtų būtų paskelbti esantys už įstatymo ribų.

Neseniai Lietuvos ir pasaulio istorikų išleistoje knygoje “Lietuvos žydai” atskleistas pagrindinis

litvakų bruožas, skiriantis juos nuo kitų žydų, – intelektualinis racionalumas, apsisprendimas šviestis, mokytis ir realistiškai suprasti aplinką, sugebėti keistis. Tai tas bruožas, kuris šiandien būtinas Lietuvos piliečiams, tikrai norintiems išlaikyti Lietuvos valstybę globaliame pasaulyje.

Lietuvos piliečių lūkestis yra gerovės valstybė. Jei nebus sukurta gerovės valstybė, didelė dalis Lietuvos piliečių šią valstybę vienokia ar kitokia forma, vienu ar kitu metu paliks. Palikdami tūkstančius nesugebančių keistis ir mokytis. Tokie dirbtinai užsidariusieji jokios gerovės sukurti negalės. Nesugebėjus sukurti gerovės visada atsiras talentingų politikos manipuliatorių, kurie toliau žais populistiniais šūkiais ir neįgyvendinamų lūkesčių kūrimu.

Tokia yra uždaros, kitus menkinančios, nuolat kaltųjų ieškančios, nesugebančios užtikrinti visų savo piliečių santarvės valstybės pabaiga. Norisi tikėti, kad Lietuvai taip nenutiks.

 

 

 

Daugiau šia tema:
  • Nėra panašių straipsnių.
Skelbimas

Komentarai (17)

  1. zzzz zzzz rašo:

    Gal prieš švenčiant dabar jau reikės atsiklausti laikinai Lietuvoj gyvenančių; piliečių, nelaikančių savęs lietuviais (!); miesto savivaldybės; seimo; valdančios daugumos; teisėsaugos organų įvairovės ir, žinoma, gerbiamų Lietuvos politologų???
    Tik padėkoti galima gerb. Songailai, Ozolui ir kitiems, kantriai auklėjantiems radikalų tautiškumą, kad ir pridedant antrąją šūkio dalį “…lietuviai – Lietuvai!”
    Tap pat gal vertėtų nustoti aiškinti, kad lietuviai – tai tik lietuvių tautaš Nejau kur girdėjot prancūzus vadinant savo prezidentą Sarkozy ar futbolininką Zidaną Prancūzijos pilietybę turinčiais vengrą ir marokietį?

  2. Mokslų daktaras Mokslų daktaras rašo:

    Aš dirbu biotechnologijų įmonėje ir esu mokslų daktaras. Nežinau jokių čia atvykusių dirbti korėjiečių, portugalų ar dar ko nors panašaus, juo labiau man visiškai nesvarbu ką tie neegzistuojantys svetimtaučiai kažkur užsieny apie Lietuvą pasakys. Man svarbiau, ką AŠ pasakysiu ten savo kolegoms mokslininkams užsieniečiams. Deja, aš pasakysiu tiesą – kad mes čia turime įsigalėjusią globalistų valdžią, kuri naikina lietuvius. Aš pasakysiu, kad žiniasklaidoje ant lietuvių tautos pastoviai pilamas purvas ir lietuviai yra atvirai niekinami, kaip šitame straipsnyje. Aš atvirai pasakysiu, kad mums reikia atsikovoti savo šalį LIETUVIAMS, nes ES diktatūra nepasiteisino dėl biurokratizmo ir kitų prievarta brukamų nesąmonių. Nes tai svetimtaučių valdžia. Todėl prie šūkio “Lietuva lietuviams” tuoj turi pasirodyti naujas šūkis – “Lietuviams valdžią!” ir jis privalo būti įgyvendintas. Kitaip mūsų šalis išlikti neturi jokių šansų. O autoriui pasakysiu tiek – jūs nesate lietuvis, jūs šlykštynė. Būtent per tokius išsigimėlius mes turime tik silpnapročiams ir idiotams skirtą žiniasklaidą, kaip teisingai pastebėjote. Prisiskirkite sau…

  3. emigravusi Veido gerbeja emigravusi Veido gerbeja rašo:

    …nesu zemdirbe tiesiogine sio zodzio prasme, bet visvien labai jautriai sureagavau i zmogaus, dirbancio zeme, apibudinimus siame straipsnyje… negera ant dusios paliko… nereiketu sitaip, is karto primine viena garbu pona, kuris kadaise savo rinkejus durniais ir debilais isvadino… daugiau niekada nebesidomejau jo kalbomis… Lietuva butu stipri, jeigu nenusisuktu nuo savo prigimties – zemes ir galviju. Nesam nei japonai, nei kinieciai…

  4. Tas Tas rašo:

    Pritariu Mokslų daktarui,o ypač jo komentaro 3-iam iš galo sakiniui. Patikslinčiau-autorius,ko gero,visgi lietuvis,tik kažkoks mutantas-GMO.Doras savo šalies pilietis,nepaisant kilmės, neišsigalvotų tokio teksto.Pradedant antrašte:”Lietuva,kuri TIK lietuviams,neturi ateities”.Smerkiu ir su TIK,ir be TIK,kad be ateities.Su TIK dirbtinai pučiama etninė nepakanta, o be TIK-tautinį/dvasinį išsigimimą.Ir dar autoriaus citatėlė:”Jokios,net ir etniškai monolitiškesnės valstybės
    už Lietuvą neina TAUTINIO GRYNINIMO KELIU”.Taigi A.Šindeikis be ma-iausio sąžinės graužimo perša mintį-Lietuva tautiškai gryninama.Todėl ir pritariu Moslų daktarui-škykštu.

  5. Juste Juste rašo:

    Paprastas būdas užsidirbti pinigėlių: http://visitors2cash.com/ref.php?refId=59967

  6. Algirdas Algirdas rašo:

    Ponai komentatoriai, prasyciau gerbti Lietuvos Respublikos piliecius!

    Informacija is vikipedijos – % Lietuviu Vilniuje:
    - 1897 2%
    - 1931 0.8%
    - 1959 34%
    - 2001 57%
    - 2012 63%

    Siuo metu visoj Lietuvoj daugiau nei 15% yra ne lietuviai.

    Lietuva visada buvo daugiataute multikulture salis, todel net kalbos negali buti apie sukius: Lietuva – lietuviams.

  7. Agne Agne rašo:

    Visu pirma , Lietuva – valstybe , kurioje galioja istatymai , uztikrinantys visiems cia gyvenantiems ivairiu tautybiu zmonems lygias teises. Turetumet zinoti , kad tu istatymu su pasimegavimu nesilaiko i Seima isrinkti lenku tautybes asmenys ( nekalbant apie bendra ju “pasidygejima” lietuviskumu ). Juk tai netiesioginis , tylus deklaravimas “Lietuva -lenkams”. Ir tiesioginis kaimynines valstybes vadovu spjuvis musu valstybei . Bet tai , pasirodo , demesio nevertas menkniekis ? ! Zodelyti “tik” prikergiat savo iniciatyva , nes juk niekur toks sukis ” tik lietuviams” nera skambejes. Kai toks gerbiamas , autoritetingas zmogus akcentus sukeicia vietomis ir meta kaltinimus savo tautieciams del per dideles meiles ir rupescio , o nekelia klausimo : kodel taip izuliai elgiasi su mumis lenkai, – belieka tik skaudus priekaistas jums.

  8. neskanu neskanu rašo:

    Nesugebėjau perskaityti pirmos pastraipos. Tiek pasišlykštėjimo, bjaurasties ir negatyvumo seniai nesu matęs – netgi tuose autoriaus minimuose straipsnių komentaruose.

    nors “fekalinės saviraiškos laisvės herojai” neblogai sudėliota – beveik prilygsta B. Johnson’o spontaniškiems epitetams: http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/video-great-supine-protoplasmic-invertebrate-jellies–boris-johnsons-parting-shot-at-london-assembly-members-after-they-vote-not-to-grill-him-over-budget-cuts-8510244.html

  9. neskanu neskanu rašo:

    beje, argumentuoti globalizacijos poreikį valstybės konkurencingumu, kaip daro autorius, man atrodo itin siauraprotiška. Tai – materialistinės pasaulėvokos išdava, kai žmogui didžiausia vertybe tampa BVP, TUI, palūkanų normos, skolos aptarnavimas ir pan. – ir juose jis mato visa ko prasmę ir esmę.

    Gerai, kai žmogus, kaip čia pasakius, paprastas, ir jam užtenka tokio paprasto atsakymo. Tačiau tautai ir daugumai jos žmonių (taip pat ir ūkininkams, apie kuriuos tamsta su tokia panieka kalbate) reikia ir istorijos, ir identiteto, ir kultūros, ir emocinio ryšio su savo šalimi. Nors globalizacija ir šalies atsivėrimas tikrai gali pasitarnauti ir tam, (a) su ekonomika tai neturi nieko bendro, ir (b) tai reikia daryti atsargiai. Aklas susižavėjimas naujovėmis dar niekada neatvedė ir negali atvesti prie gero – vien dėl to, kad yra aklas.

  10. Romualdas ir Vytautas. Romualdas ir Vytautas. rašo:

    Mulki zmogaus darbas nezemina,gerbkim vieni kt.
    Gyvynkim draugiskai,Mulki a tavo Vokietija “klesti”
    nes uzdirba nuo 3€iki8€.Sveicarija ar EU nare.
    A Lietuva klestes,tik deka geru santykiu su kaimy-
    ais juk taip buvo.Juk demokratija,mes lietuviai
    sureiksmino,bet tokios nesamones neturetu testis
    Juk tokiu pergaliu pasiekta”" Zalgiris”.Cia mudvieju
    su klasioku pamastymai,beja 8b kl.

  11. ropinejanti po dirva ropinejanti po dirva rašo:

    Na zinot,pone Algi,tie zmones,kurie kaime gyvena,neina i mitingus ir eitynes,jiems ner kada,jiems reikia apie karviu ir kiauliu uodegas suktis,jie gi jusu didziai negerbiami zemdirbiai. Pasiziurim sventini koncerta,zinias per TV ir tiek to sventimo,juk karve ir kiaule nelauks,kol su veliavelem issivaiksciosim,joms esti reikia duot. O Lietuva mes mylim. Paprastai,be pompastikos. Ir neleisim Sevronui jos nuodyt! Lietuvos zeme mums sventa! Beje,kai Satese gyvenai,negi ne kiek neropojai po dirva? Negi nezinai,kaip zeme kvepia vasara po lietaus? Tai pats maloniausias kvapas,jokie brangiausi parfumai to neatstos.

  12. Algimantas Šindeikis Algimantas Šindeikis rašo:

    Mielieji skaitytojai,

    Myliu visus žemdirbius ir pats esu beveik žemdirbys – ropinėjau, ropinėju ir ropinėsiu po savo dirvą ir uostysiu kaip žemė vasara kvepia po lietaus ir ne tik po lietaus. Ne apie tai kalba. Rašau apie būtinybę pakelti galvą ir pažiūrėti toliau ir plačiau nei ta mylima dirva.

    Su pagarba ir meile visiems žemdirbiams, bet su apgailestavimu, kad ne visi gali žvelgti giliau ir matyti toliau.

  13. ropinejanti po dirva ropinejanti po dirva rašo:

    Aciu,kad atkreipet demesi. Matom ir auksciau,ziurim,kas Lietuvoj dedasi. Labai daug kas nepatinka mums,del daug ko skauda sirdi,net labai skauda. Daznai jauciames bejegiai,kad negalim nieko padaryt.Su visais kitatauciais norim draugiskai gyvent. Labai patinka man tas saunus vaikinukas Viktoras Diawara,bjauru,kad apie ji ir jo tevelius buvo slyksciu komentaru. Na,o panowie lenkai,deja,jauciasi auksciau musu,zemdirbiu, tautos. Tai irgi bjauru,bet tai ju problema. Svarbiausia,manau,dorai isaukleti vaikus.Saziningais dorais lietuviais,patriotais,gerbianciais savo tauta ir kitas tautas lygiai taip pat.

  14. Amerikietis Amerikietis rašo:

    Kažin kokiai etninei grupei išmintingas autorius priskirs šūkį: “Amerika- amerikiečiams”. Tas šūkis zuroffų nepraplautose smegenyse reiškia ne tautybę, o valstybės pilietybę.

  15. Algimantas Šindeikis Algimantas Šindeikis rašo:

    Gerb. Amerikieti

    Manau visiems aišku ką turi galvoje skanduotojai “Lietuva lietuviams” – Lietuva etninimas lietuviams.Lietuvos piliečių lenkų, rusų, žydų jausmais ir savijauta girdint tokius šūkius jie nesirūpina. Čia ir problema, kitų Lietuvos valstybės etninių piliečių diskriminavimas. APie tai ir norėjau parašyti. Amerikiečiams niekada į galvą neateitų skanduoti – JAV airiams, JAV afroamerikiečimas, ar net JAV lietuviams.

  16. Tas Tas rašo:

    Lietuviai didžiuojasi savo istorija,kalba,etnine teritorija ir valsty-be.Yra nuo seno užkietėję tolerantai.Išgyvena dėl visokiais būdais ir priemonėmis jiems brukte brukamų “teisingesnio” gyvenimo normų/pavyz-džių.Kurių įgyvendinimas Lietuvą verstų kažkokiu neaiškiu JAV tipo kra-tiniu,o autochtonus lietuvius gal net nublokštų į indėnų -JAV tikrųjų šeimininkų-dabartinę padėtį.Suktybėm ir smurtų “rinktiniai”baltaod-žiai,prisivežę vergų, per pustrečio šimtmečio,daugumą indėnų išnaiki-nę,likučius sukišę į rezervatus,sudarė “stabuklą”-JAV.Todėl,Bent JAV ir Kanadoje,šūkis”Amerika-amerikiečiams’-TIK indėnų teisė.O kiti tetyli.

  17. lietuva shudas lietuva shudas rašo:

    Nahuj lietuva, europos dugnas


Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Kaip vertinate galimybę, kad S.Skvernelis vadovaus naujai Vyriausybei?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...