2010 Rugsėjo 18

Technologijos

Lietuvos naujų automobilių rinka nepabunda iš letargo

veidas.lt

Praėjusią savaitę šalies naujų automobilių rinką tyrinėjančios Kauno bendrovės išdidžiai pranešė, kad Lietuvoje naujų automobilių rinka jau du mėnesiai fiksuoja naujų mašinų rinka kopimą aukštyn. Štai vien rugpiūtį parduoti 672 nauji –tai net 19 proc. daugiau nei per 2009 m. tą patį mėnesį.

Spauda, pagavusi šį minėtąjį magišką skaičių „19 proc. automobilių rinkos augimas“, visa pamiršo. kokiais realiais skaičiais šiuo atveju reikia operuoti. Pavyzdžiui, jei čigonas per vieną mėnesį pardavė du vogtus arklius, kitą – jau keturi, išeitų, kad jo mėnesio „ rinkos augimas buvo net 100 proc. O tai jau gana solidus rezultatas. Panašiai ir su prekyba naujomis mašinomis: jei vieną mėnesį laimėjai kokį stambesnį konkursą, tai tavo rinkos dalies prieauglio gali būtų ir kokių 300 proc., o jau kitą mėnesį jis jau bus su minuso ženklu.
Šių metų rugpjūtį Lietuvos naujų lengvųjų automobilių rinka lyginant su pernai metų rugpiūčiu išaugo 19 proc. iki 672. ). Pernai rugpiūtį buvo įregistruoti tik 565 nauji automobiliai.
Šį augimą daugiausia lėmė kiek suaktyvėjęs fizinių asmenų paklausa: (kadangi gyventojai terminuotose indėliuose laikė per 24 mlrd. Lt, o palūkanų normos už šiuos indėlius sumažėjo nuo 1iki 3 nuošimčių, žmonės pradėjo ieškoti kitų investavimo būdų – vieni pirkdami auksą, kiti – namus, o treti – naujus automobilius.
“Fakto auto“, prekiaujančios „Nissan“ markės automobiliais pardavimų vadovas Kazimieras Maneikis neslėpė, kad jei anksčiau kokių 90 proc. klientų pirkdavo naujus automobilius per lizingo bendrovės, tai šiuo metu apie pusė pirkėjų ateina tiesiog su grynaisiais lagaminėliuose. Be to, jie anksčiau lizingas apie automobilio finansavimą nuspręsdavo per dieną-dvi, tai dabar svarstymas lizingo kompanijoje užtrukta apie du mėnesius (redakcija turi konkrečių pavydžių).

Vien sausi skaičiai
Preliminariais „AutoTyrimų“ duomenimis, šių metų rugpjūtį asmeninių automobilių registravimas padidėjo 17 proc. iki 618, o lengvųjų komercinių transporto priemonių rinka ūgtelėjo 54 proc. iki 54. Rugpjūtį Lietuvos rinkoje tarp markių toliau pirmavo „Volkswagen“ (114), antrąją vietą išsaugojo „Peugeot“ (103), o trečioje liko „Toyota“ (73). Tarp prestižinių markių pirmavo BMW (16). Realais asmeninės paskirties automobilių lyderiais reikėtų laikyti „Toyota“ markę – šios markės vadovybė griežtai neleidžia vertsis reeksportu. „Kita vertus, mus tuo dalyku verstis ir neapsimokėtų, – sakė „Tokvilos generalinis direktorius Algimantas Purauskas. Paradoksalu, tačiau kai kuriose rinkoje tam tikri ‚Toyota“ modeliai kainuoja pigiau“.
Kadangi „gerais“ metais „Tokvila“ per metus parduodavo po 1500 automobilių, įmonė nesunkiai apie 60-65 proc. apyvartos turėjo iš prekybos automobiliais.
„Tačiau užgriuvus krizei, bendrovės veiklą reikėjo pertvarkyti – pasiūlyti kuo daugiau ir įvairesnių paslaugų,- pasako „Tokvilos“ valdybos pirmininkas Petras Ignotas. – Dabar servisas ir paslaugos duoda apie 70 proc. bendrų įplaukų ir artimiausiu metu ši dalis dar didės“.
Jo nuomone, bus dar blogiau, kad šalies valdžia, skaičiuodama biudžeto pajamas ir toliu vadovausis vien saus aritmetika. ‚Regitros“ bazėje yra apie 1, 5 milijono įrašų apie lengvuosius automobilius. Matematika paprasta, jei nuo kiekvienos mašinos paimtumėme po 100 Lt mokestį. išeitų labai apvali sumelė. Tačiau kažkodėl užmirštama, kad apie 700 tūkst. šių mašinų nevažiuoja, didelė dalis yra neišregistruotos iš mūsų duomenų bazės ir kažkur dundančiosios Rusijos, Baltarusijos ar Ukrainos keliais. Nesunku nuspėti, kad geriausiu atveju iš automobilių mokesčių tebus surinka kokie 0,6 mln.Lt. O kokią žalą patirs politikai prie rinkimus, sunku apskaičiuoti.
Bet yra ir kita medalio pusė. Lietuvos autoverslininkų apskaičiavo, kad, tarkime, per metus Lietuvoje nupirkus 25 000 naujų automobilių (toks skaičius užfiksuotas 2007 m.) vien PVM valstybė (skaičiuojant buvusiu 18 proc. tarifu) būtų gavusi 1,34 mln. Lt. O kur dar išsaugotos žmonių gyvybės važinėjant su “neišautomis“ oro pagalvėmis, kitomis elektroninėmis saugos priemonėmis, kurių nėra senosiose e Ką pralaimėsime?“ Beveik nieko. Naudotų automobilių turgavietės tikrai nenunyks, kadangi ir dabar 95 proc. jų pajėgumo nukreipti į Centrinės Azijos šalis. O tenykštės rinkos naudotoms mašinoms yra tolygios Kinijos rinkai. Taigi, darbo turės ir remontininkai, ir viešbučiai, ir visuomeninės maitinimo įstaigos, ir net „Lietuvos geležinkeliai“ visa tai neleis apmirti ir automobilių verslui ir regionuose- Marijampolėje, Utenoje, Tauragėje ir kitur.
Mat klientų iš Rusijos, Baltarusijos ir Kazachstano neliko, nes ten įsigaliojo žvėriški muitai naudotoms mašinoms iš Vakarų Europos – vien per pirmąjį šių metų pusmetį per Lietuvą buvo reeksportuota daugiau kaip 130 tūkst. naudotų mašinų. Pakilimo metais per Lietuvą pervažiuodavo tranzitu apie 250 tūkst., senų automobilių. Taigi, šiam bizniui (su šalutiniais verslais) šiandien bankrotu negresia.
Populiariausių modelių gatvėse nematyti
Praėjusį mėnesį populiariausi asmeninės paskirties modeliai Lietuvoje buvo „Peugeot 206+“ ir „Peugeot 3008“ bei „Subaru Legacy/Outback“. Tarp lengvųjų komercinių modelių pirmavo „Volkswagen Caddy“. Beje, didžioji dalis pačių perkamiausių modelių Lietuvoje tebuvo įregistruoti po vieną ar dvi dienas, vėliau jie būna – išregistruoti ir išvežami į kitas šalis. Ypač šio reeksporto srityje aktyviai veikė prancūziškų markių pardavėjai. Jei tikėti oficialia statistika pernai mūsų šalyje pačiu populiariausi modeliu buvo “Renault Megane“, tačiau ar daug šio naujo modelio automobilių matome mūsų gatvėse? Apskritą nulį. Visos jos išvežtos. Kas kita su kitu į pernai TOP 5 patelkusią ,mašiną „Nissan Qasqai“ – tokią gali sutikti beveik kiekvienoje kelionėje. Žaisdami su ugnimi, nuo naujų automobilių reeksporto nagus yra nusvilęs ne vienas garsus verslininkas. Pavyzdžiui, vien dėl reeksporto nuosavo verslo neteko garsus lenktynininkas Status Brunda, Vokiečiai, prekiaujantys VW markės automobiliais, sužinoję, kas dedasi Lietuvoje, išsikvietė S. Brunzą centrinę kompanijos būstinę Wolfsburge ir pranešė, kad iš jo atimama licencija prekiauti VW automobiliais. Taip garsus verslininkas savo akcijas priverstine tvarka buvo priverstas parduoti norvegų grupei „Mooler Auto), kuri, neoficialiomis žiniomis, yra susijusi su aukščiausiais „Volkwagen AG“ pareigūnais.
Klaidinantys skaičiai
2010 m. sausio-rugpjūčio mėnesių laikotarpiu Lietuvoje iš viso įregistruota 5 016 naujų lengvųjų automobilių, t.y. 16 proc. mažiau nei atitinkamu laikotarpiu 2009 m. (5 980). „Tačiau šie skaičiai netikslūs kalbant apie realią Lietuvos naujų automobilų rinką, neslepia bendrovės „Autotymai“ vadovas Robertas Cickevičius. –Štai pernykščiai bendri rezultatai pernai šiek tiek viršijo septynis tūkstančius, tai realiai Lietuvoje pasiliko apie 4500 naujų automobilių.
„Mums visai negalia, kad kiti pardavėjai suranda landas užsienyje ir ten iškišinėja savus automobilius. Dar geriau, kad dabar veikiama civilizuočiau – nauji automobiliai bent jau atvežami į „Regitros“ padalinius ir ten įregistruojami, gaunami keli litai už registraciją – prisimena „Inchape Motors Lietuva“ generalinis direktorius Donatas Stanionis. – Anksčiau reeksportui skirti automobiliai tik atvažiuodavo iki Lenkijos sienos, dokumentai buvo formuojami ir tralas vėl grįždavo į Europą“.
D. Stanionio žodžiais, pikčiausia yra ne tai, kad kolegos rado landas ir automobilius išgabenta ir Lietuvos. Stebina tai, kad kuri nors firma, reeksportavusi kelis šimtus mašinų, viešųjų ryšių specialistų padedami, išplatina pranešimą; „Megane“ yra neabejotas Lietuvos rinkos lyderis“. O tai juk tikra melagystė. Dauguma žiniasklaidos priemonių visai neįsigilina į tikrą padėti ir visa tai pateikia kaip sensaciją, tokiu būdu klaidinama žmonės. „Inchcape“ grupė pernai taip pat turėjo daug problemų su realizacija. Kadangi ši suomių kapitalo įmonė atstovauja daug Pietų Korėjos ir Japonijos gamintojų, automobilius reikia užsisakyti prieš pusę metų: kol atplauks laivai, kol bus sudėliotos visos logistikos grandinės. Optimistinėmis “Autotyrimų“ prognozėmis, šiemet naujų automobilių rinka, lyginant 2009 m., dar susitrauks apie 15 proc. ir iš viso mūsų šalyje beliks apie 4 tūkst. naujų automobilių, Realių rinkos atsigavimo ženklų galima tikėtis 2011 m. pavasarį.
‚2007 mietai nieko blogo nežadėjo, todėl užsisakėme pakankamai daug įvairiausių modelių automobilių. –dėstė D. Stanionis. – Automobilius nustojo pirkti ir jie dūlėjo sandėliuose. – Tačiau mes nepuolėme stačia galva ieškoti, kur tas mašinas „iškišti“. Viena kita mašina tikrai išvažiavom į užsienį, tačiau intensyviai pradėjome veikti Lietuvoje – pirkėjams taikėme dideles nuolaidas, skelbėme įvairias akcijas, siūlėme įvairiausias dovanas. Džiugu, kad šie automobiliai liko Lietuvoje; jie atvažiuos į mūsų servisus, pirks atsargines dalis, plausis automobilius ir pan.
***
Rinkos tyrimų bendrovės „Auiy“ duomenimis, visoje Europoje pagal absoliučius parduotų naujų automobilių skaičių Lietuva pagal šių metų 7 mėn. rezultatus buvo trečia nuo galo, aplenkusi Islandiją (222 vnt.) ir Latviją (613).

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...