2016 Kovo 23

Kino pavasaris

„Kino pavasaris“: už kuriuos filmus savo pinigus stato žiūrovai

veidas.lt

Renata BALTRUŠAITYTĖ

Prieš didesnius kino renginius pasipila įvairių ekspertų rekomendacijos, kurie filmai verčiausi žiūrovų dėmesio. Tačiau jos dažnai prieštaringos, kaip ir pačių žiūrovų skonis, taigi tik pasimokęs iš klaidų ilgainiui sugebi atsirinkti, kurio eksperto vertinimai labiausiai atitinka tavąjį.

Todėl šįkart siūlome vadovautis ne kino ekspertų, o daugelio aktyvių kino gerbėjų, per dešimtį pirmųjų „Kino pavasario“ bilietų platinimo dienų suskubusių juos įsigyti, preferencijomis. Suprantama, jų pasirinkimą irgi iš dalies lėmė organizatorių skelbiama reklama, tačiau tam reklama ir skirta, kad švelniai jus suvedžiotų, įsikibtų į parankę ir palydėtų į bilietų kasas.

Pagrindinis „Kino pavasario“ programos sudarytojas Edvinas Pukšta teigia, kad kol kas nėra tokių filmų, į kuriuos būtų nebeįmanoma gauti bilietų, tačiau atskiri filmų „Mano dukterys karvės“, „Kerol“ ir „Praradimas“ seansai Vil­niuje jau išpirkti. Beje, pastarajam filmui per pirmąsias dešimtį dienų pavyko „užblokuoti“ seansą, vyksiantį didžiojoje „Forum Ci­ne­mas Vingis“ salėje, turinčioje 580 vietų.

Žiūrovų pasitikėjimą yra pelnę filmai iš Irano, kuriuos šįmet siūlome du: tai „Nemirtingas“ ir „Radijo svajonės“.

Pagal ką, organizatorių stebėjimu, individualią festivalio programą renkasi auditorija? Visų pirma – pagal tematiką. „Iš patirties galėčiau išskirti keletą temų, kurios kasmet įtinka mūsų žiūrovams. Pirmoji – tai Izraelio ir Pa­lestinos konflikto atspindžiai. Šįmet šiai kategorijai priklauso Hany Abu-Assado filmas „Arabų balsas“, pasakojantis apie palestinietį vaikiną, kuris, nepaisydamas politinių problemų, sugeba nuvykti į jaunų dainininkų televizijos konkursą Egipte. Antra viliojanti tema – filmai apie uždaras žydų ortodoksų bendruomenes. Šiai kategorijai šįmet atstovauja filmai  „Kal­nas“ ir „Tikkun“, tokias bendruomenes pristatantys moters ir vyro žvilgsniu. Taip pat žiūrovų pasitikėjimą yra pelnę filmai iš Irano, kuriuos šįmet siūlome du: tai „Nemirtingas“ ir „Radijo svajonės“, – pasakoja E.Pukšta.

Kasmet išaiškėja jo „tamsieji arkliukai“ – filmai, iš kurių auditorija iš pradžių nieko ypatinga nesitiki, tačiau po pirmųjų seansų jų pozicijos ryškiai sustiprėja.

Iš dokumentininkų programos kol kas geriausiai sekasi prancūzo Yanno Arthus-Bertrand’o juostai „Žmogus“. Į antrąjį geidžiamiausių filmų dešimtuką patenka „Te visad šviečia saulė“, nufilmuotas Šiaurės Korėjoje, ir „Ponas Gaga“, pristatantis garsų Izraelio šiuolaikinio šokio meistrą Ohadą Nahariną.

Prasidėjus festivaliui, kasmet išaiškėja jo „tamsieji arkliukai“ – filmai, iš kurių auditorija iš pradžių nieko ypatinga nesitiki, tačiau po pirmųjų seansų jų pozicijos ryškiai sustiprėja. Šįmet, E.Pukštos prognozėmis, toks likimas gali ištikti jau minėtą „Arabų balsą“ ir egzotišką meilės ir keršto istoriją „Tana“, nufilmuotą Vanuatu archipelago Tanos saloje. Nors filmas vaidybinis, jame vaidina ne profesionalūs aktoriai, o vietinių gyventojų genties atstovai.

O kuo galima paaiškinti išankstines simpatijas kol kas geidžiamiausiųjų sąrašo viršuje at­sidūrusiems filmams? Pasak programos su­da­rytojo, režisieriaus Yorgo Lanthimo filmui „Oma­­­ras“, kuriame vaidina populiarūs aktoriai, avansu buvo prognozuojamas festivalio ly­derio vaidmuo. Be to, šios juostos sėkmė – tai įrodymas, kad „Kino pavasaris“ atsparus filmų piratavimui, nes norintieji šį filmą jau seniai galėjo parsisiųsti ir peržiūrėti nelegaliai.

Į užsienio filmo „Oskarą“ pretendavusios „Mustangės“ sulaukė didelio atgarsio Tur­ki­jo­je, kurią papiktino Prancūzijoje studijuojančios turkės Deniz Gamze Ergüven neva neobjek­tyvus žvilgsnis į moterų situaciją šalyje. Ta­čiau labiau panašu į tai, kad jaunai režisierei kaip tik pakako drąsos savo kūriniu atskleisti pačiai Turkijai nepatogią realybę.

„Trumanui“ padeda jo pripažinimas per is­pa­niškuosius „Oskarus“ – „Goya“ apdovanojimus, kur jis buvo įvertintas net penkiose kategorijose. Šis filmas jau apdovanotas ir San Se­bastiano kino festivalyje.

Legendinio Claude’o Leloucho juostą „Vie­­nas plius viena“ labiausiai palaiko žiūrovų sen­timentai, išlikę dar nuo „Vyro ir moters“ lai­kų. Šis prancūzas nepranokstamas, kai bando su­dominti auditoriją vyro ir moters santykių vingrybėmis.

Galima drąsiai sakyti, kad J-M.Vallee jau tapo mūsų auditorijos  pripažintu ir mėgstamu kino meistru.

Filmą „Praradimas“ taip pat ryškiausiai pre­­­zentuoja jo režisierius Jeanas-Marcas Val­lee, kurio darbai „Café de Flore“, „Dalaso klubas“, „Laukinė“ karaliavo ankstesnių „Ki­no pa­­­vasarių“ populiariausių filmų sąrašuose. „Bū­tent todėl „Praradimas“ ir buvo pasirinktas festivalio uždarymo filmu. Galima drąsiai sakyti, kad J-M.Vallee jau tapo mūsų auditorijos  pripažintu ir mėgstamu kino meistru“, – tvirtina E.Pukšta.

„Kino pavasario“ filmai, į kuriuos nupirkta daugiausia bilietų

1. „Omaras“

Rež. Yorgos Lanthimos. Vaidina Colin Farrell, John C.Reilly, Ariane Labed, Rachel Weisz.

Nauji įstatymai išsiskyrusius vyrus ir partnerio nerandančias moteris įpareigoja privalomai užsiregistruoti specialiame viešbutyje. Kiekviena viešnia ir kiekvienas svečias gauna 45 dienas tolesnio gyvenimo porai susirasti. Jei per nurodytą laikotarpį nepavyksta niekuo susižavėti, likę vieni nelaimingieji paverčiami gyvūnais pagal asmeninį pageidavimą.

 

2. „Mustangės“

Rež. Deniz Gamze Ergüven. Vaidina Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Tugba Sunguroglu.

Šiaurės Turkijos kaimelyje penkios seserys, grįždamos iš mokyklos, žaidžia su berniukais. Tačiau jų vaikiškus žaidimus suaugusieji traktuoja klaidingai, ir seserų namuose kyla skandalas. Mergaitėms uždraudžiama lankyti mokyklą, joms bandoma  kuo greičiau surasti jaunikius. Tačiau atkaklios sesutės nežada tenkintis namų ruošos pamokomis.

 

3. „Trumanas“

Rež. Cesc Gay. Vaidina Ricardo Darín, Javier Cámara, Dolores Fonzi, Eduard Fernández.

Vyras įveikia pusę Žemės rutulio, kad spėtų aplankyti nebepagydomu vėžiu sergantį jaunystės bičiulį. O šis, prasiskolinęs plevėsa aktorius, su draugo pagalba stengiasi sutvarkyti paskutinius žemiškuosius reikalus: pasimatyti su neaugintu sūnumi, pasirūpinti savo paties laidotuvėmis ir, svarbiausia, surasti naujus namus savo mylimam buldogui Trumanui.

 

4. „Vienas plius viena“

Rež. Claude Lelouch. Vaidina Jean Dujardin, Elsa Zylberstein, Christophe Lambert, Alice Pol.

Kino kompozitorius, Paryžiuje palikęs savo mylimąją, vyksta į Indiją statyti egzotiškos „Romeo ir Džuljetos“ ekranizacijos. Jo laukia Prancūzijos ambasadoriaus surengta vakarienė, kurioje šalia prisėda ambasadoriaus žmona. Dar prieš patiekiant desertą tarp jų kibirkščiuoja abipusė simpatija, ir kompozitoriui nelieka nieko daugiau, tik paskui naująją draugę leistis į piligriminę kelionę.

 

5. „Praradimas“

Rež. Jean-Marc Vallée. Vaidina Jake Gyllenhaal, Naomi Watts, Chris Cooper, Judah Lewis.

Niujorkietis bankininkas gyvena nerūpestingai ir mėgaujasi sėkme. Vieną dieną per avariją žūsta jo žmona, tačiau sunkiausiu gyvenimo momentu vyras netikėtai atranda netektį padedančią išgyventi susirašinėjimo draugę. Užsimezgusi graži draugystė padės suvokti, kad yra už materialines gėrybes brangesnių dalykų.

 

6. „Gyvatės apkabinimas“

Rež. Ciro Guerra. Vaidina Nilbio Torres, Antonio Bolívar, Yauenkü Miguee, Jan Bijvoet.

1909 m. vokiečių tyrinėtojas Theodoras Koch-Grünbergas kanoja pasiekia Amazonės upės krantą, kur jo laukia jaunas šamanas, sunaikintos genties atstovas. Theodoras ieško itin retos gėlės yakruna, galinčios jį pagydyti nuo mirtinos ligos. Jie leidžiasi į kelionę, kurioje – tik dvi kanojos, keturi žmonės ir plati Amazonė.

 

7. „Avinai“

Rež. Grimur Hákonarson. Vaidina Sigurður Sigurjónsson, Theodór Júlíusson, Charlotte Boving.

Islandijos kalnų slėnyje du broliai veisia avis. Jie gyvena kaimynystėje, tačiau nebendrauja jau 40 metų, o trumpas žinutes perduoda per šunį. Brolius kadaise supriešino konkursas, kuriame apdovanojamas geriausias metų avinas. Tačiau jiems teks suvienyti jėgas bandų žūtimi grasinančio pavojingo viruso akivaizdoje.

 

8. „Kerol“

Rež. Todd Haynes. Vaidina Cate Blanchett, Rooney Mara, Kyle Chandler, Sarah Paulson.

Talentinga fotografė Teresa dirba Manhatano universalinėje parduotuvėje, tačiau svajoja apie prasmingesnį gyvenimą. Vieną dieną ji sutinka elegantišką moterį, įkalintą atvėsusioje santuokoje. Jų draugystė, kurioje pamažu ryškėja lesbietiška aistra, abiem tampa savęs pažinimo kelione. Tačiau vyras sužino apie intymius žmonos santykius ir pasinaudoja jais skyrybų procese.

 

9. „Didesni purslai“

Rež. Luca Guadagnin. Vaidina Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Matthias Schoenaerts, Dakota Johnson.

Roko žvaigždė, po gerklės operacijos kuriam laikui pasitraukusi nuo scenos, Italijos paplūdimyje mėgaujasi saule su savo meilužiu. Juos  netikėtai aplanko muzikos prodiuseris su savo gražuole dukterimi. Šis filmas – tai garsiojo Jacques’o Deray „Baseino“ (1969) perdirbinys, o pavadinimas pasiskolintas iš garsaus britų menininko Davido Hockney paveikslo „Didesni purslai“.

 

10.  „Vyrai ir viščiukai“

Rež. Anders Thomas Jensen. Vaidina Mads Mikkelsen, Nikolaj Lie Kaas, David Dencik.

Po tėvo mirties du broliai žiūri vienintelį jo palikimą – vaizdajuostę su paslapčia nufilmuota išpažintimi. Senolis atskleidžia nemalonią tiesą: abu jie buvo įvaikinti. Išgirsta naujiena paskatina brolius nuplaukti į gimtąją Orko salą. Jie tikisi pasikalbėti su biologiniais tėvais, kurie galbūt dar gyvena apleistame salos dvare.

 

11.  „Viskas dėl šou“

Rež. ir scenarijaus autorius Benedikt Erlingsson.

Benediktas Erlingssonas užsidarė Šefildo universiteto nacionaliniame archyve ir surinko filmuotą medžiagą apie keisčiausius, azartiškiausius, sumaniausius, rizikingiausius, įspūdingiausius numerius, kuriuos atliko išradingi artistai iš cirko menui atsidavusių šeimų. Režisierius sukūrė filmą vien tik iš archyvinių ir istorinių kadrų.

 

12.  „Meilė ir malonė“

Rež. Bill Pohlad. Vaidina John Cusack, Paul Dano, Elizabeth Banks, Paul Giamatti.

Šviesiaplaukė mergina nė nenutuokia, kas ką tik įžengė į jos automobilių saloną. Bet pamačiusi kojas, keliamas iš kadilako, ji iškart supranta, kad tai grupės „Beach Boys“ įkūrėjas, lyderis ir kultinių dainų autorius, pagarsėjęs polinkiu į paranojinę šizofreniją. Pradėjusi artimiau su juo bendrauti, gerbėja sužino apie jo gyvenimą ir sunkią vaikystę.

 

13.  „Komuna“

Rež. Thomas Vinterberg. Vaidina Ulrich Thomsen, Trine Dyrholm, Helene Reingaard Neumann.

Intelektualių akademikų šeima prestižiniame Kopenhagos rajone įsigyja vilą, kurioje kartu su savo dukterimi įsteigia komuną. Jie rengia bendraminčių susirinkimus, gurmaniškas vakarienes ir triukšmingus pobūvius. Tačiau netikėtas jausmų protrūkis mažą svajotojų bendruomenę nubloškia į skausmingą realybę.

 

14.  „Ševaljė“

Rež. Athina Rachel Tsangari. Vaidina Yorgos Kentros, Panos Koronis, Vangelis Mourikis.

Į žūklę Egėjo jūroje prabangia valtimi išsiruošę šeši vyrai sutaria žaisti žaidimą. Kiekvieną žingsnį ar gestą vertins visi keleiviai. Bus traukiamos dainos, tikrinamas kraujas. Draugai virs vis nuožmes­niais varžovais, bet kelionei baigiantis žaidimą vainikuos geriausio vyro rinkimai. Nugalėtojas ant mažojo pirštelio pergalingai užsimaus žiedą „Ševaljė“.

 

15.  „Žmogus“

Rež. ir scenarijaus autorius Yann Arthus-Bertrand.

Prancūzų fotografas, žurnalistas ir ekologas Yannas Arthusas-Bertrand’as pakvietė du tūkstančius paprastų, įvairiausiems socialiniams sluoksniams priklausančių žmonių iš skirtingų pasaulio kraštų atsakyti į gyvenimiškus klausimus. Jų gimtosios šalys sąmoningai nenurodomos, bet gali būti atspėtos iš kalbančiojo išvaizdos ir akcento.

 

 

 

 

 

Daugiau šia tema:
Skelbimas

Komentuoti

Žurnalas "Veidas"

Pirk šį numerį PDF

"Veido" reitingai

Gimnazijų reitingas 2016
Pirk šį straipsnį PDF
Skelbimas

VEIDAS.LT klausimas

  • Ar išorės agresijos atveju šiuo metu Lietuvos piliečių pasipriešinimas galėtų būti toks efektyvus kaip 1991 m. sausio 13 d.?

    Apklausos rezultatai

    Loading ... Loading ...