- Veidas.lt - http://www.veidas.lt -

Prekybininkai ir pirkėjai žaidžia katės ir pelės žaidimą

Autorius: veidas.lt | 2013 11 26 @ 12:00 | Lietuva | 3 Comments


Akcinių prekių pasiūla Lietuvoje pasiekė neregėtą mastą – apie 40 proc. viso greito vartojimo prekių pardavimo šalyje jau sudaro būtent akcinės prekės. Besaikis nuolaidų taikymas skatina lietuvius kaupti namuose negendančių akcinių prekių atsargas, tad naudos prekybininkai iš to gauna vis mažiau.

Vilniečių Tomo ir Indrės Bartkų pirkimo ir vartojimo įpročiai gerai atitinka standartinio pirkėjo Lietuvoje paveikslą. Vieną du kartus per savaitę jie apsilanko didesnėje parduotuvėje ir įsigyja didesnį kiekį būtiniausių maisto ir ne maisto prekių, o dar bent porą kartų per savaitę užsuka į šalia namų arba pakeliui iš darbo esančias mažesnes parduotuves duonos, pieno ar kitų smulkesnių pirkinių. Be to, kaip ir dažna lietuvių šeima, jie perka daug akcinių prekių.
„Be abejo, visada atkreipiame dėmesį į prekes su nuolaida. Akcijų parduotuvėse dabar daug, todėl neretai atsitinka taip, kad beveik viskas, ką perkame, būna su nuolaida“, – sako I.Bartkienė.
Yra tokių produktų ir prekių, kurių ši vilniečių šeima apskritai nebeperka be akcijos. Indrė jas nesunkiai išvardija: tai skalbimo priemonės, tualetinis popierius ir WC valikliai, šampūnas ir dantų pasta, maistinis aliejus, įvairios kruopos, konservuotos daržovės, sultys, vynas ir saldumynai.
„Mūsų bute yra sandėliukas, kuriame ir laikome didesniu kiekiu įsigytą tualetinį ir rankšluostinį popierių, skalbimo miltelius, įvairius valiklius. Taip elgiasi ir mūsų draugai. Atsargų turime visada, bet stengiamės nepirkti per daug. Iš pradžių pamatę geresnę akciją kokio tualetinio popierius pirkdavome po penkis, skalbimo miltelių – po tris didžiulius pakus, bet greitai pamatėme, kad tiek daug pirkti nebėra prasmės, nes dar nespėjus tų produktų sunaudoti prekybos tinklas paskelbia naują akciją“, – atvirai apie savo pirkimo įpročius pasakoja vilnietė.
Kad Bartkų šeima tokia tikrai ne vienintelė, patvirtina “Nielsen” mažmeninės prekybos indekso duomenys: per tris 2013 m. ketvirčius akcinių prekių pardavimas Lietuvoje pasiekė 40 proc. Tai reiškia, kad net du penktadalius viso pardavimo šalyje, skaičiuojant pinigine išraiška, sudaro būtent su nuolaida parduotos prekės. „Nielsen“ duomenimis, jau daugiau nei pusę tokių prekių, aliejus, kava, šokolado plytelės, WC valikliai, vermutas, dantų pasta, skalbimo priemonės ir kt., viso pardavimo generuoja būtent akcinė prekyba.

Nesibaigiančios akcijos atrakcijos

Pirkėjai Lietuvoje dabar gerokai gudresni ir racionalesni nei iki pastarosios ekonominės krizės: “Nielsen” duomenimis, net 86 proc. dabar planuoja savo pirkinius. Kita vertus, pagundai nusipirkti bent šį tą neplanuota, nors ir mažesniais kiekiais nei ekonomikos klestėjimo laikais, atsispiria irgi retas: paveikti akcinių pasiūlymų arba kitokios rinkodaros veiklos ką nors papildomai nusiperka 69 proc. pirkėjų (pvz., kai susigundome kokiu nors gražiai pateiktu nauju produktu, kurį impulsyviai stveriame ir įsimetame į krepšelį).
Rinkodaros ekspertai sako, kad iš tiesų prekybos tinklams ne tiek svarbu, kad mes nupirktume daug prekių su nuolaida (nes iš jų tikrai ne visada pavyksta uždirbti), kiek svarbu tie spontaniški ir ne patys būtiniausi neakciniai pirkiniai, kurių išvengia tik vienas kitas pirkėjas. Konkurencija tarp prekybos tinklų didelė, o akcijos yra pati paprasčiausia rinkodaros priemonė pirkėjams pritraukti. Visa tai ir įvėlė prekybininkus ir gamintojus į nesibaigiančias akcijas atrakcijas, kurios niekur nesitraukia net sunkmečiui pasibaigus. Tačiau naudos iš to prekybos tinklai turi vis mažiau.
„Komunikuoti žemą kainą pirkėjui yra būtina, visi prekybos tinklai visame pasaulyje nuolat taiko akcijas ir jas reklamuoja. Bet mūsų šalyje pastaraisiais metais visuotinis akcijų taikymas peržengė sveiko proto ribas. Tai, ką mes matome Lietuvoje, aš pavadinčiau tiesiog neoriginalia rinkodara, nes šiuo metu akcijos yra vienintelė sunkioji rinkodaros artilerija, naudojama prekybos vietose. Ir tai jau nebeveikia, kaip turėtų veikti“, – konstatuoja „Nielsen“ prekybos analitikos vadovas Rytų Europai Artūras Urbonavičius.
Mažmeninės prekybos rinką ir pirkėjų elgesį analizuojantis pašnekovas neregėtas apimtis pasiekusį akcijų ir nuolaidų prekybos tinkluose mastą vadina katės ir pelės žaidimu. „Prisiminkite klasikinį amerikiečių animacinį filmą, kuriame peliukas erzina katę. Peliukas visada bėga, kai katė jį gaudo, bet ta katė peliuko niekados nepagauna. Situacija su akcijomis pastaruoju metu man atrodo labai panaši ir net tragikomiška. Pirkėjas, lyg tas peliukas, apsimeta, kad neprovokuoja jo gaudyti, o prekybos tinklas, lyg tas katinas, jį gaudo, bet vis nepagauna, nes tas peliukas, tai yra pirkėjas, rinkdamasis tik jam patinkančias akcines prekes vis tiek pabėga nuo katės, prekybos tinklo, ir ieško kur geriau, traukia į kitą prekybos tinklą nusipirkti kitokių akcinių prekių“, – lygina A.Urbonavičius.

Daugiau šia tema:

Straipsnis publikuotas: http://www.veidas.lt

Straipsnio adresas: http://www.veidas.lt/prekybininkai-ir-pirkejai-zaidzia-kates-ir-peles-zaidima

© 2002-2009 UAB "Veido periodikos leidykla". Visos teisės saugomos.