- Veidas.lt - http://www.veidas.lt -

Muzikos platinimo rinka išgyvena evoliuciją

Autorius: veidas.lt | 2011 11 23 @ 16:00 | Muzika | No Comments

Lapkričio 11 dieną Andrius Mamontovas išleido naują albumą „Elektroninis dievas“, kurį atlikėjas leido nemokamai parsisiųsti iš interneto.

 

Naująjį Andriaus Mamontovo albumą klausytojai gali parsisiųsti iš vieno TV kanalo tinklalapio. Žinoma, tai ne labdara – tokį albumo platinimo būdą parėmė viena draudimo bendrovė, kuri ir sumokėjo atlikėjui. Per savaitę „Elektroninį dievą“ siųstasi daugiau nei 60 tūkst. kartų. „Geriau tegul žmonės parsisiunčia albumą iš manęs, nei naudojasi piratų svetainėmis ir jas reklamuoja“, – sako atlikėjas, neslėpdamas, kad tai savotiškas atkirtis piratavimui.

Beje, spalio pabaigoje savo debiutinį albumą išleido ir Jurgio Didžiulio bei Ericos Jennings duetas „The Ball & Chain“ – jį taip pat galima parsisiųti nemokamai.

Abu šie atvejai – jau ne pirmas toks bandymas Lietuvoje kitaip platinti muziką: 2008 m. išleistas A.Mamontovo albumas „Geltona. Žalia. Raudona.“ taip pat buvo platinamas nemokamai. Tuomet atlikėją parėmė telekomunikacijų įmonė – iš viso buvo išdalyta apie 60 tūkst. CD diskų, o skaitmeninė albumo versija parsisiųsta apie 100 tūkst. kartų.

Tokie muzikantų veiksmai kyla ne iš begalinio altruizmo, o dėl to, kad internetas ypač stipriai keičia muzikos platinimo verslą. Kompaktinių diskų pardavimas vis mažėja, todėl pastaruoju metu pagrindiniu atlikėjų įplaukų šaltiniu tapo koncertinė veikla.

„Anksčiau grupė važiuodavo į koncertinį turą, kad pristatytų ir dėl to kuo gausiau parduotų savo albumą. Dabar kūrėjai dalija savo albumus nemokamai, kad kuo daugiau klausytojų išgirstų jų dainas ir ateitų į koncertus“, – padėtį muzikos scenoje apibūdina A.Mamontovas.

Tiesa, dauguma „Veido“ kalbintų atlikėjų pripažįsta, kad Lietuvoje visada daugiausiai uždirbdavo iš koncertų, o ne iš parduodamų albumų. Ir šios tendencijos nėra būdingos tik Lietuvai – visa pasaulinė muzikos pramonė susiduria su sunkumais. „Neseniai uždaryta netgi mano mėgstama muzikos įrašų parduotuvė Niujorke. O juk ten žmonių srautai didžiuliai – šis faktas rodo, kad pardavinėti muzikos įrašų nebeapsimoka“, – apgailestauja A.Mamontovas.

Muzikos pramonės atstovai jau keleri metai intensyviai ieško būdų, kaip susigrąžinti bent dalį prarastų pajamų, kurias generuodavo „aukso amžiuje“ – kai muzika buvo platinama tik fiziniu pavidalu: vinilinėmis plokštelėmis, garsajuostėmis ar kompaktiniais diskais. Skaičiuojama, kad nuo 1999 iki 2009 m. muzikos albumų pardavimas fizinėse laikmenose sumažėjo daugiau nei perpus.

Tad net ir didžiulės grupės pagrindines pajamas šiandien gauna koncertuodamos, o platindamos savo albumus neretai tik eksperimentuoja. Štai, pavyzdžiui, žymi alternatyvaus roko grupė „Radiohead“ 2007 m. pradėjo pardavinėti savo albumą „In Rainbows“ (skaitmeninę versiją), klausytojų prašydama sumokėti kiek negaila.

O industrinio roko grupė „Nine Inch Nails“ žengė dar toliau – atsisakė leidybos kompanijos paslaugų ir net du savo albumus leido parsisiųsti nemokamai. Tiesa, abi grupės išleido ir fizines albumų versijas, o „Radiohead“ naujausią savo albumą vėl pardavinėja įprastu būdu.

 

Internetas suteikė naujų galimybių

 

Muzikos pramonės atstovai pastaruoju metu linkę neigiamai atsiliepti apie internetą ir jame suklestėjusį piratavimą. Vis dėlto šiose aimanose vertėtų atskirti kūrėjų ir platintojų balsus – mažėjantis muzikos įrašų pardavimas muzikantus palietė šiek tiek silpniau. Pasak Olego Aleksejevo iš grupės „Biplan“, labiau nuo to nukenčia ne muzikantai, o įrašų platintojai.

Tuo metu vis daugiau muzikantų pripažįsta, kad pasaulinis tinklas suteikė ne tik iššūkių, bet ir naujų galimybių. A.Mamontovas savo naująjį albumą taip pat siūlo interneto parduotuvėje „Apple iTunes“ ir džiaugiasi, kad jau nupirkta nemažai albumo kopijų.

Visi „Veido“ kalbinti atlikėjai labai teigiamai žiūri ir į prenumeruojamos muzikos paslaugas, kai klausytojas moka mėnesinį mokestį ir gali klausytis muzikos iš didžiulės „debesyje“ saugomos fonotekos. Tarp tokių pavyzdžių verta paminėti JAV veikiančias „Rdio“ ar „Pandora“ bei Europoje vis populiarėjančią „Spotify“.

„Žinoma, nesame patenkinti, kad muzikos įrašai parduodami prasčiau ir reikia ieškoti naujų platinimo būdų, tačiau bet kokiu atveju internetas duoda daug daugiau galimybių, nei atima“, – džiaugiasi „Biplan“ gitaristas O.Aleksejevas.

Ypač dideles perspektyvas atlikėjas numato jauniems muzikantams. Ir iš tiesų, juk internete yra beribės galimybės išradingai populiarinti savo kūrybą – filmukų portale „YouTube“ ar muzikos portale „SoundCloud“. Socialiniai tinklai padeda muzikantams artimiau bendrauti su savo gerbėjais, ir toks ryšys į koncertus pritraukia daugiau klausytojų.

Nemažai atlikėjų apskritai atsisako leidėjų paslaugų ir platina albumus patys – tam įkurta speciali parduotuvė „Bandcamp“.

 

Daugiau šia tema:

Straipsnis publikuotas: http://www.veidas.lt

Straipsnio adresas: http://www.veidas.lt/muzikos-platinimo-rinka-isgyvena-evoliucija

© 2002-2009 UAB "Veido periodikos leidykla". Visos teisės saugomos.